Барабанните спирачки се считат за архаични: казват, че с появата на дисковите спирачки въпросът вече е решен и те ще останат в миналото. Дълго време някои от нискобюджетните марки се съпротивляваха с тази тенденция, а навремето имаше и коли, които дори имаха барабанни спирачки отпред. Днес можем да открием доста от евтините нови коли, които все още продължават да използват барабанните спирачки за задните колела.
Защо спечелиха дисковите?
Защото спират по-добре: разликата в спирачния път е до 20%. Освен това те се охлаждат по-добре, защото не са вътре в барабана, а "на открито". Дисковите спирачки са способни да понасят по-голям натиск, докато барабанът при екстремни условия може просто да се спука от налягането отвътре. А със спирачен диск, компресиран от накладки, това по принцип е невъзможно.
Производителността на дисковите спирачки практически не се влияе от субпродуктите от износването на накладките. А в барабанните могат да се натрупват вътре и да пречат на спирането. Равномерността на притискане на накладките към диска е по-висока, отколкото тази на челюстните към барабана, тъй като контактната площ е по-малка.
Но дали барабанните спирачки са по-лоши от дисковите? Не точно.
Дотук изглежда, че всички предимства са на страната на дисковите спирачки - така че защо барабанните спирачки не напускат сцената? Отговорът е: Защото те имат своите предимства!
Като за начало, това е солидния дизайн, доказан в продължение на десетилетия. Освен това ресурсът на барабанните спирачки е много по-висок от този на дисковите спирачки. Те издържат без смяна приблизително 100 000 км, докато дисковите спирачки могат да издържат средно 20 000-40 000 км .
Барабанните спирачки са защитени от външна мръсотия и вода. Площта на контакт на работните повърхности е по-голяма от тази на дисковите. И накрая, барабанните спирачки са структурно по-лесни за свързване с механичната ръчна спирачка. Ето защо и двата вида спирачки ще бъдат актуални още дълго време.