Пандемия и локдауни, все по-тежки затруднения с доставките, глобален недостиг на микрочипове, който затвори цели заводи, и драматично пораснали цени на основните суровини и енергията: 2021 година звучи като сбъднат кошмар за автомобилната индустрия. И повечето й представители не спряха да го изтъкват в последните месеци. Но през тази пролет, когато излизат повечето годишни финансови отчети, нещата изглеждат по съвсем различен начин. Ако вярваме на числата, 2021 всъщност е била златна година за автомобилната индустрия.
Нетната печалба на Mercedes за миналата година скочи с шокиращите 480%. Немалка част от заслугата обаче е на раздялата с Daimler Trucks и на първичното публично предлагане на производителя на камиони - еднократен ефект
Традиционната справка на Automedia.bg показва, че от 19-те производителя с глобално присъствие само един - Jaguar Land Rover - ще приключи годината със загуба. За почти всички останали 2021 е била време на намаляващи продажби, но на растящи печалби - в немалко случаи до рекордни нива.
1. Toyota - 10.5
|
Automotive News наскоро пресметна, че нетната печалбата на най-големите компании от Европа, Северна Америка и Южна Корея се е увеличила от 22 до 90 милиарда евро, или с над 315%. За японските компании финансовата година приключи на 31 март 2022 и окончателните отчети ще бъдат публикувани по-късно, но и там тенденцията е към голямо нарастване на печалбата.
Само в Европа производителите планират да разпределят над 16.5 милиарда евро под формата на дивиденти. Именно европейски производител успява да изпревари по печалба Toyota, която от дълги години водеше по този показател.
Какво е обяснението за този парадокс? Всъщност са няколко. Кризата през 2020 даде на повечето компании сериозна мотивация да съкратят разходите си - и козове, с които да защитят подобен ход на политическо равнище. Сега ефектите от това започват да се усещат. Вторият фактор е, че заради недостига на микрочипове компаниите се фокусираха върху най-доходните си модели за сметка на най-малко печелившите, което също повиши маржовете.
Но най-съществената причина бе в осезаемо повишените цени. На много световни пазари продажбите всъщност се свиха през 2021 - но това не бе свиване заради намаляло търсене, а заради недостатъчно предлагане. На практика недостигът на чипове постави производителите в завидната ситуация да могат да искат повече за продуктите си. В тази ситуация растящите цени на суровини и енергия можеха директно да бъдат прехвърлени към клиентите.
Най-губещите и печеливши автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):
Японската компания оперира основно в сегментите на малките автомобили и мотоциклетите, което я прави по-уязвима във времена на криза. Но прогнозата на Suzuki за финансовата година показва 3.4 трилиона евро приходи (25.1 млрд. евро, 7% ръст спрямо миналата година), и нетна печалба от 150 милиарда йени - около 1.108 млрд. евро. Печалбата на акция е 308 йени, или около 2.3 евро.