IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Най-печелившите автомобилни компании: за пръв път Toyota не е номер 1

Печалбите на производителите чупят рекорди, напук на пандемията и кризата с чиповете

Пандемия и локдауни, все по-тежки затруднения с доставките, глобален недостиг на микрочипове, който затвори цели заводи, и драматично пораснали цени на основните суровини и енергията: 2021 година звучи като сбъднат кошмар за автомобилната индустрия. И повечето й представители не спряха да го изтъкват в последните месеци. Но през тази пролет, когато излизат повечето годишни финансови отчети, нещата изглеждат по съвсем различен начин. Ако вярваме на числата, 2021 всъщност е била златна година за автомобилната индустрия.
 
 
Ола Калениус, Mercedes-Benz
Нетната печалба на Mercedes за миналата година скочи с шокиращите 480%. Немалка част от заслугата обаче е на раздялата с Daimler Trucks и на първичното публично предлагане на производителя на камиони - еднократен ефект
       
     
Традиционната справка на Automedia.bg показва, че от 19-те производителя с глобално присъствие само един - Jaguar Land Rover - ще приключи годината със загуба. За почти всички останали 2021 е била време на намаляващи продажби, но на растящи печалби - в немалко случаи до рекордни нива.

 

ТОП 12, ПРОИЗВОДИТЕЛИ

1. Toyota - 10.5
2. Volkswagen Group - 8.8
3. Renault-Nissan-Mitsubishi - 7.82
4. Hyundai-Kia - 6.67
5. Stellantis - 6.5
6. General Motors - 6.3
7. Honda - 4.14*
8. Ford - 3.94
9. Suzuki - 2.76
10. Mercedes-Benz - 2.75
11. BMW - 2.52
12. Geely-Volvo - 2.03
2021, продажби в млн. автомобили
(* - произведени автомобили)

 


Automotive News наскоро пресметна, че нетната печалбата на най-големите компании от Европа, Северна Америка и Южна Корея се е увеличила от 22 до 90 милиарда евро, или с над 315%. За японските компании финансовата година приключи на 31 март 2022 и окончателните отчети ще бъдат публикувани по-късно, но и там тенденцията е към голямо нарастване на печалбата.

Само в Европа производителите планират да разпределят над 16.5 милиарда евро под формата на дивиденти. Именно европейски производител успява да изпревари по печалба Toyota, която от дълги години водеше по този показател.
   
    
най-големите пазари 2021, статистика
   
     
Какво е обяснението за този парадокс? Всъщност са няколко. Кризата през 2020 даде на повечето компании сериозна мотивация да съкратят разходите си - и козове, с които да защитят подобен ход на политическо равнище. Сега ефектите от това започват да се усещат. Вторият фактор е, че заради недостига на микрочипове компаниите се фокусираха върху най-доходните си модели за сметка на най-малко печелившите, което също повиши маржовете.

Но най-съществената причина бе в осезаемо повишените цени. На много световни пазари продажбите всъщност се свиха през 2021 - но това не бе свиване заради намаляло търсене, а заради недостатъчно предлагане. На практика недостигът на чипове постави производителите в завидната ситуация да могат да искат повече за продуктите си. В тази ситуация растящите цени на суровини и енергия можеха директно да бъдат прехвърлени към клиентите.


Най-губещите и печеливши автомобилни компании (ГАЛЕРИЯ):


  
    

0 от 500
  • #11
    4 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Абе незнам, аз не разбирам ама Мерцедес ще платят по 5 евро на акция дивидент. Пък имаше време в което акциите бяха по 25 евро щото имало локдаун, а сега се въртят около 64. Кой разбрал разбрал.....натегайте у Тойота....или Рено.
  • #10
    0 rate up comment 7 rate down comment
    IM-дртiйYайтБoй! ( преди 2 години )
    До 10-ти: Умнико, да те открехна, щото епикУрейският премиУМ-Бранд пусна 1-те си два модела в САЩ в края на 2016 - ноември месец, като следващата година успя да продаде /по памет/ малко над 21 хиляди броя коли. За целия този период досега са РЕАЛизирани ок. 150 хил. луксозни автомобила, като за тази календарна година се предвижда броя им да нарасне над 200 хиляди супер-здрави машини. И да добавя, че когато Тайгър Уудс катастрофира в CAL. точно преди 1 г., той бе в даден му назаем SUV на GENESiS!
  • #9
    11 rate up comment 1 rate down comment
    Loco ( преди 2 години )
    И, в продължение на предишния пост, явно и Мерцедес са я подкарали така, както навремето през 90-те
  • #8
    15 rate up comment 5 rate down comment
    Loco ( преди 2 години )
    никога не съм разбирал защо фенчетата на тойота толкова се радват, че печалбата им е астрономическа. Нали това означава, че влагат възможния минимум в колите бе, титани? Карах новата Корола, нелоша кола, приятен като за японка дизайн - и обезшумяване нула, по-зле от Дачия. Те ти голямата печалба откъде идва
  • #7
    5 rate up comment 2 rate down comment
    До 1 ( преди 2 години )
    Дебилнико, като 2020г, не са продали нищо, нормално е 2021г да имат голям ръст, още повече че изкараха буквално почти всички свои модели през 2021г
  • #6
    16 rate up comment 3 rate down comment
    Продължение ( преди 2 години )
    Докога мислите че производителите могат да карат така - намаляване на продажбите и увеличаване на продажбите, чрез увеличаване на цените?В същия момент, китайците и Тесла увеличават производството заедно с цените и завземат все по-голям пазарен дял. В един момент кризата с чиповете ще изчезне, цените ще паднат, но тарикатлъка в момента ще им излезе през носа на 100-годишните. Пазарен дял не се връща толкова лесно, колкото се губи. Лоялните клиенти се губят безвъзвратно.
  • #5
    15 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Да видим дали правилно съм разбрал? Значи заради корона кризата, хлопнали кепенците на производство, представителства и сервизи за да си намалят разходите.Отделно от това, не са влагали средства за материали за производство на нови автомобили, защото не могат да ги продадат без чипове.Като трета точка, на клиентите не им се чака по две три четири години за автомобил по избор и са им изкупили залежалите модели, за което не са имали разходи последната година.И хоп огромни печалби. Доко ...
  • #4
    9 rate up comment 8 rate down comment
    До долния ( преди 2 години )
    Сега като ме подсети за руския пазар, дали са включили загубите които ще понесат не от продажбите а от загубата на цели заводи в Русия, които бяха национализирани?Догодина само заради този факт отчетите за продажбите и печалбите няма да са толкова розови.
  • #3
    20 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    А за Тесла няма ли да коментирате? Къде е бензиновия Шменти, да каже кога ще фалира Тесла, при положение, че вече е на осмо място дори при печалбите и догодина ще има още по-големи печалби, защото вече заработиха и двата нови завода и вместо десетки милиарди разходи като миналите две години, вече ще носят само приходи и печалба. Като гледам са задминали доста компании не само по печалба, а и по брой продадени автомобили, а догодина ще заминат още няколко.
  • #2
    14 rate up comment 13 rate down comment
    Швабен зи каскен ( преди 2 години )
    Хехе, с други думи Даймлер трябва да си разпродадат половината компания за да настигнат Тойота по печалба - разбира се само еднократно. Да не говорим че годишната печалба на Тойота може да се окаже доста над прогнозната и дори над тази на Даймлер..Ето затова Тойота е номер 1.