В момент, когато цените на абсолютно горива и смазочни материали се покачват, е нормално шофьорите да искат да спестят някой лев. Мнозина се интересуват от въпроса: Възможно ли е да се сипе минерално масло, което е по-евтино, вместо препоръчваната от производителя синтетична смазка? Ето и мнението ни по темата.
Синтетичното моторно масло значително превъзхожда минералното, тъй като не губи защитните си свойства по-дълго време, дори под въздействието на агресивни външни фактори. Такава смазка перфектно запазва своите характеристики, както в студ, така и в жега.
Що се отнася до минералните масла, то е ясно, че са по-евтини, което в настоящото съвремие се превръща в осезаемо предимство. Затова все повече шофьори обмислят възможността вместо „синтетика“ да наливат минерално масло, особено в по-стари автомобили, с които изобилстват родните пътища.
За да разберете дали тази операция си струва, даваме пример с експеримент, направен от един от производителите на масла, който взима минералното 15W40, тоест най-популярното по отношение на вискозитета, и "синтетиката" 5W40, която също е доста разпространена.
Едно по едно маслата се наливат в един и същ двигател. Първо, моторът работи 120 часа на "синтетика", а след това също толкова с минерално масло. По време на теста се вземат проби от масло на всеки 30 часа и се измерват параметрите на вискозитета при различни температури, основни и киселинни числа. В резултат на това се оказва, че синтетичното масло издържа безпроблемно пробег от 12 000 километра и това не е границата, но минералното масло „умира“ още на 7 500 км. Между другото, това е много добър резултат за минерално масло.
Ето защо, особено ако двигателят ви е по-нов и с компресор, тоест силно натоварен, тогава е по-добре да не спестявате и да продължите да използвате "синтетика". В противен случай с времето ще се появят сериозни проблеми. И ремонтът на двигателя ще бъде много по-скъп от цената на маслото.
Минералното масло може да се използва при стари атмосферни двигатели с голям пробег. По-старите мотори спокойно ще работят с минерално масло и няма нужда да плащате повече за синтетично. Но трябва да се има предвид, че такъв лубрикант ще изисква по-честа смяна, така че направете си добре сметките преди да прибегнете до смяна на синтетичното с минерално масло.