Почти всички масови автомобили в България са поскъпнали с четирицифрена сума само в последните 10 седмици, показва справка на Automedia.bg (вижте галерията под статията). Това се добавя към твърде сериозната инфлация в автомобилния свят между 2018 и 2021 - но съвсем не е краят на процеса. На практика всички големи производители планират нови поскъпвания през тази година заради кризата с доставките, рекордно поскъпващите суровини и глобалната несигурност, породена от ситуацията в Украйна.
Новият Hyundai Ioniq 6, който излиза на пазара тази година. Корейската група обяви безпрецедентно увеличение на цените с 5%, и то още преди ефектите от украинската криза
Корейският гигант Hyundai-Kia обяви още през декември, че през 2022 ще побутне нагоре цените на новите си модели със средно 5%, вместо с обичайните за групата 1% годишно. Това означава надбавка между 1300 и 3400 долара на автомобил. При това планът бе оповестен преди задълбочаването на украинската криза, от която двете марки са сериозно засегнати. За неизбежен ценови скок предупреди и главният изпълнителен директор на групата Stellantis Карлос Тавареш.
Причините за растящите цени са много. Недостигът на микрочипове води до нови отношения с производителите им и растящи цени; в същото време той създаде изкуствен дефицит на пазара и склони много купувачи да платят по-високи цени.
Положението с цените на никела стана толкова драматично, че принуди Лондонската борса за метали временно да прекрати търговията
Десетилетното печатане на пари от централните банки в ЕС и САЩ отприщи инфлация, която още преди Украйна напомпа сериозно цените на ключови суровини като желязна руда (+63% само за едно тримесечие през 2021), алуминий, мед, каучук. Санкциите срещу Русия, която доставя около 20% от висококачествения никел, тласнаха цените на този ключов за електромобилите метал до над 100,000 долара за тон и дори принудиха лондонската борса за метали да прекрати търговията. Скокът при петрола увеличава не само транспортните разходи, но и цените на всички енергоносители. Растящото производство на електромобили помпа и цените на основните материали за батериите, като литий и кобалт. Вместо батериите да поевтиняват заради икономии от мащаба, Bloomberg NEF прогнозира те да поскъпнат с 2.3% до 135 долара за киловатчас тази година.
Плановете за електрификация на транспорта предвиждаха към 2025 цената на електромобилите и на конвенционалните автомобили да се изравни. Това изглежда напълно постижимо, но не както очакваха стратезите: вместо електромобилите да поевтинеят и да станат достъпни, сега просто всички останали коли ще се изравнят с тях по цени.
В галерията долу сме посочили поскъпването на някои основни модели на българския пазар от Нова година до началото на март (в отделни случаи - от началото на 2021 или 2020). Цитираните цени са за базовите версии на моделите и според официалните ценови листи. Впрочем покрай драстичните поскъпвания все повече марки се отказват да публикуват ценови листи и вместо това разчитат на електронни конфигуратори.
Колко поскъпнаха колите в България от Нова година (ГАЛЕРИЯ):
От дълги години Dacia е най-продаваната марка у нас, най-вече защото е най-достъпната. Но инфлацията в последните месеци е осезаема - повечето модели са добавили четирицифрени суми към цената си между 1 януари и 1 март тази година. Няколко примера:
DACIA SPRING: +1000 лева. Това си остава най-достъпният електромобил на нашия пазар. Но миналата пролет анонсираната цена бе 33 100 лева, по Нова година вече бе 33 500, а в началото а март е 34 500 лева.
DACIA DUSTER: +400 лева. Заради отпадането на евтините атмосферни двигатели стартовата цена на кросоувъра скочи от 22 490 лева през декември 2019 до 32 720 през декември 2021. Сега е вече 32 720 лева.
DACIA JOGGER: +1200 лева. При 27 099 лева обявена първоначално базова цена, сега Jogger e вече 28 290 лева - нищо, че още дори не се продава.
DACIA SANDERO: +400 лева. Старото поколение започваше от 14 290 лева. Новото тръгна от 19 2000, по Нова година бе 20 590, сега е вече 20 990.