fallback

Шокова терапия: Идва ново поскъпване на автомобилите през 2022

Само за 10 седмици повечето модели в България са добавили хилядарки към цената си

Почти всички масови автомобили в България са поскъпнали с четирицифрена сума само в последните 10 седмици, показва справка на Automedia.bg (вижте галерията под статията). Това се добавя към твърде сериозната инфлация в автомобилния свят между 2018 и 2021 - но съвсем не е краят на процеса. На практика всички големи производители планират нови поскъпвания през тази година заради кризата с доставките, рекордно поскъпващите суровини и глобалната несигурност, породена от ситуацията в Украйна.       Новият Hyundai Ioniq 6, който излиза на пазара тази година. Корейската група обяви безпрецедентно увеличение на цените с 5%, и то още преди ефектите от украинската криза      Корейският гигант Hyundai-Kia обяви още през декември, че през 2022 ще побутне нагоре цените на новите си модели със средно 5%, вместо с обичайните за групата 1% годишно. Това означава надбавка между 1300 и 3400 долара на автомобил. При това планът бе оповестен преди задълбочаването на украинската криза, от която двете марки са сериозно засегнати. За неизбежен ценови скок предупреди и главният изпълнителен директор на групата Stellantis Карлос Тавареш.

 Причините за растящите цени са много. Недостигът на микрочипове води до нови отношения с производителите им и растящи цени; в същото време той създаде изкуствен дефицит на пазара и склони много купувачи да платят по-високи цени.     Положението с цените на никела стана толкова драматично, че принуди Лондонската борса за метали временно да прекрати търговията      Десетилетното печатане на пари от централните банки в ЕС и САЩ отприщи инфлация, която още преди Украйна напомпа сериозно цените на ключови суровини като желязна руда (+63% само за едно тримесечие през 2021), алуминий, мед, каучук. Санкциите срещу Русия, която доставя около 20% от висококачествения никел, тласнаха цените на този ключов за електромобилите метал до над 100,000 долара за тон и дори принудиха лондонската борса за метали да прекрати търговията. Скокът при петрола увеличава не само транспортните разходи, но и цените на всички енергоносители. Растящото производство на електромобили помпа и цените на основните материали за батериите, като литий и кобалт. Вместо батериите да поевтиняват заради икономии от мащаба, Bloomberg NEF прогнозира те да поскъпнат с 2.3% до 135 долара за киловатчас тази година.

         Плановете за електрификация на транспорта предвиждаха към 2025 цената на електромобилите и на конвенционалните автомобили да се изравни. Това изглежда напълно постижимо, но не както очакваха стратезите: вместо електромобилите да поевтинеят и да станат достъпни, сега просто всички останали коли ще се изравнят с тях по цени.

В галерията долу сме посочили поскъпването на някои основни модели на българския пазар от Нова година до началото на март (в отделни случаи - от началото на 2021 или 2020). Цитираните цени са за базовите версии на моделите и според официалните ценови листи. Впрочем покрай драстичните поскъпвания все повече марки се отказват да публикуват ценови листи и вместо това разчитат на електронни конфигуратори.

 

Колко поскъпнаха колите в България от Нова година (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #23
    до 28 ( преди 2 години )
    без промяна от Нова година насам. Иначе си пише, че Киа е вдигнала на два пъти цените преди това
  • #22
    анонимен ( преди 2 години )
    KIA RIO - без промяна, от 26 480 лева.Само дето мойта я купих преди 6 месеца за 23 500. Вдигнали са си я с 10 %
  • #21
    анонимен ( преди 2 години )
    Повече от 10 000 лева за кола не давам.
  • #20
    анонимен ( преди 2 години )
    най нагли от ваген - тигана от 50,000 скочил на 61,000 то хубаво инфлация ама са си калкулирали инфлацията за следвашите 10 години
  • #19
    анонимен ( преди 2 години )
    *** да си ги карат като паднат продажбите навсякъде с едни 50% ще почнат да правят черни петъци всяка седмица.
  • #18
    До #18 ( преди 2 години )
    Интересно кои са тези за по 20-30к, които в момента са 100к? Не знаех че корсата е станала 100к
  • #17
    анонимен ( преди 2 години )
    Артеон за 69к трябва да е супер дървен. Моя Пасат е 68к, 2.0 10 кс DSG, а Артеона е достатъчно по скъп. Нормално почват от около 80к
  • #16
    15 ( преди 2 години )
    И аз следя, моката от мин година, дигна се с 5 бона и февруари, продадох старата кола(4годишна, много набързо)и поръчах мока най-накрая. И бам след пандемията, война.
  • #15
    анонимен ( преди 2 години )
    Ще продължавам да си карам опелчето 2016-та докато не сдаде багажа
  • #14
    анонимен ( преди 2 години )
    То все едно последните 5 или 10 не станаха двойни, сега с електрификацията нормална кола гони 80-100к докато не много отдавна същите бяха 20-30к бензинки.
fallback
Последни