fallback

Шокова терапия: Идва ново поскъпване на автомобилите през 2022

Само за 10 седмици повечето модели в България са добавили хилядарки към цената си

Почти всички масови автомобили в България са поскъпнали с четирицифрена сума само в последните 10 седмици, показва справка на Automedia.bg (вижте галерията под статията). Това се добавя към твърде сериозната инфлация в автомобилния свят между 2018 и 2021 - но съвсем не е краят на процеса. На практика всички големи производители планират нови поскъпвания през тази година заради кризата с доставките, рекордно поскъпващите суровини и глобалната несигурност, породена от ситуацията в Украйна.       Новият Hyundai Ioniq 6, който излиза на пазара тази година. Корейската група обяви безпрецедентно увеличение на цените с 5%, и то още преди ефектите от украинската криза      Корейският гигант Hyundai-Kia обяви още през декември, че през 2022 ще побутне нагоре цените на новите си модели със средно 5%, вместо с обичайните за групата 1% годишно. Това означава надбавка между 1300 и 3400 долара на автомобил. При това планът бе оповестен преди задълбочаването на украинската криза, от която двете марки са сериозно засегнати. За неизбежен ценови скок предупреди и главният изпълнителен директор на групата Stellantis Карлос Тавареш.

 Причините за растящите цени са много. Недостигът на микрочипове води до нови отношения с производителите им и растящи цени; в същото време той създаде изкуствен дефицит на пазара и склони много купувачи да платят по-високи цени.     Положението с цените на никела стана толкова драматично, че принуди Лондонската борса за метали временно да прекрати търговията      Десетилетното печатане на пари от централните банки в ЕС и САЩ отприщи инфлация, която още преди Украйна напомпа сериозно цените на ключови суровини като желязна руда (+63% само за едно тримесечие през 2021), алуминий, мед, каучук. Санкциите срещу Русия, която доставя около 20% от висококачествения никел, тласнаха цените на този ключов за електромобилите метал до над 100,000 долара за тон и дори принудиха лондонската борса за метали да прекрати търговията. Скокът при петрола увеличава не само транспортните разходи, но и цените на всички енергоносители. Растящото производство на електромобили помпа и цените на основните материали за батериите, като литий и кобалт. Вместо батериите да поевтиняват заради икономии от мащаба, Bloomberg NEF прогнозира те да поскъпнат с 2.3% до 135 долара за киловатчас тази година.

         Плановете за електрификация на транспорта предвиждаха към 2025 цената на електромобилите и на конвенционалните автомобили да се изравни. Това изглежда напълно постижимо, но не както очакваха стратезите: вместо електромобилите да поевтинеят и да станат достъпни, сега просто всички останали коли ще се изравнят с тях по цени.

В галерията долу сме посочили поскъпването на някои основни модели на българския пазар от Нова година до началото на март (в отделни случаи - от началото на 2021 или 2020). Цитираните цени са за базовите версии на моделите и според официалните ценови листи. Впрочем покрай драстичните поскъпвания все повече марки се отказват да публикуват ценови листи и вместо това разчитат на електронни конфигуратори.

 

Колко поскъпнаха колите в България от Нова година (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #13
    анонимен ( преди 2 години )
    Който има 50000 лв., ще има и 52000 лв.! Да му мислят поетите с китари!
  • #12
    raiders ( преди 2 години )
    Най-вероятно е вярна статията и цифрите. Лично следя Дачия спринг и логан още от предлагането им от март 2021, даже октомври щях да поръчам. Отказа ме срока над 10 месеца и за мен неяснотата при пандемията и като типичен българин се готвех за нещо по-лошо. Пророк... хаха, сега виждам, както и тогава, че цените се качват с по 400-500лв., отчитам като грешка и трябваше да я купя. При другите марки е още по-драстично, Опел Мокка отиде на 39, а 130к.с. на 42к, което е абсурдно, но или купуваш сега
  • #11
    Киро ( преди 2 години )
    Кремълския тpoл пак писал глупости. Износът на ЕС към Русия преди войната беше 0,5% от целия износ, а на коли 2% от целия износ на коли. Това, че на Германия 40% от стокооборота бил с Кремъл, са някакви жалки фантазии. А сега почнаха с новото плашене, ако не склоните глави и не си мълчите, няма да карате коли и са имате олио. Обикновена кремълска пропаганда.
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    чух че в новия закон за движение по пътищата е записано че карането на автомобили със каски и кевларени жилетки ще е задължително някой знае ли нещо по темата за един приател питам
  • #9
    До долния ( преди 2 години )
    Даааа, това няма да е само при автомобилите, а при всичко. 40% от външната търговия на Германия е с Русия, това на кой ще се отрази, естествено че на обикновения европеец.
  • #8
    Някой ( преди 2 години )
    Номер 6, да не би ти да си избягал на някоя друга планета? Кой производител ще има изгода и ще допусне да свие производството драстично само за богатите? В момента е военно положение, но то следва да приключи, надявам се час по-скоро. И редом с това следва да се разрешат доста проблеми.
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Еми разликите в печалбите на фирмите, които се изтеглиха от руския пазар, ще се поеме от потребителите. Тези милиарди които губи всяка автомобилна марка, за това че вече няма да работят на пазар от почти 150 милиона потребители, ще се отрази на европейския потребител. Пазарна икономика, няма загуба, освен за крайния клиент. Налагайте още санкции. Не коли, а след някой месец и колело няма да могат да си купят повечето хора, а милионерите стават милиардери.
  • #6
    Перспективата ( преди 2 години )
    Това, че автомобилът ще стане луксозна стока само за богатите, се предсказва отдавна, ама това уж щеше да се случи към 2035-2040, а то явно ще стане доста по-рано. Натам върви светът. Щом свръхбогатите пък от своя страна търсят начини да избягат към други планети, значи не отива на добре тази Земя.
  • #5
    Спекула ( преди 2 години )
    Точно преди поскъпването, в началото на 2021 си купих "проверен употребяван автомобил, върнат от лизинг" на 4 години, за точно 20 хил.лв. Честно казано, не бях сигурен тогава дали сделката е изгодна за мен. Със сигурност беше изгодна за дилъра. Сега вече цената на такива коли е 24-25 хил.лв. По този начин, тези "малко употребявани" сега струват почти толкова, колкото са стрували като нови, което е абсурдно.
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Това е голямото зануляване! Всички си мислеха, че с китайския грип го прават (колко е китайски е друга тема, като се имат предвид стотиците биолаборатории на сащ по света), но са се лъгали. Той беше само загрявка за това, което предстои. Четете Шваб! Той си го е написал какво ще става и как ще стане. Хората толкова са се дебилизирали, че нали виждате какво правят заради едно олио или тоалетна хартия преди. Шваб е написал, че колите ще са лукс и само единици ще могат да си позволят да имат.
fallback
Последни