fallback

Шокова терапия: Идва ново поскъпване на автомобилите през 2022

Само за 10 седмици повечето модели в България са добавили хилядарки към цената си

Почти всички масови автомобили в България са поскъпнали с четирицифрена сума само в последните 10 седмици, показва справка на Automedia.bg (вижте галерията под статията). Това се добавя към твърде сериозната инфлация в автомобилния свят между 2018 и 2021 - но съвсем не е краят на процеса. На практика всички големи производители планират нови поскъпвания през тази година заради кризата с доставките, рекордно поскъпващите суровини и глобалната несигурност, породена от ситуацията в Украйна.       Новият Hyundai Ioniq 6, който излиза на пазара тази година. Корейската група обяви безпрецедентно увеличение на цените с 5%, и то още преди ефектите от украинската криза      Корейският гигант Hyundai-Kia обяви още през декември, че през 2022 ще побутне нагоре цените на новите си модели със средно 5%, вместо с обичайните за групата 1% годишно. Това означава надбавка между 1300 и 3400 долара на автомобил. При това планът бе оповестен преди задълбочаването на украинската криза, от която двете марки са сериозно засегнати. За неизбежен ценови скок предупреди и главният изпълнителен директор на групата Stellantis Карлос Тавареш.

 Причините за растящите цени са много. Недостигът на микрочипове води до нови отношения с производителите им и растящи цени; в същото време той създаде изкуствен дефицит на пазара и склони много купувачи да платят по-високи цени.     Положението с цените на никела стана толкова драматично, че принуди Лондонската борса за метали временно да прекрати търговията      Десетилетното печатане на пари от централните банки в ЕС и САЩ отприщи инфлация, която още преди Украйна напомпа сериозно цените на ключови суровини като желязна руда (+63% само за едно тримесечие през 2021), алуминий, мед, каучук. Санкциите срещу Русия, която доставя около 20% от висококачествения никел, тласнаха цените на този ключов за електромобилите метал до над 100,000 долара за тон и дори принудиха лондонската борса за метали да прекрати търговията. Скокът при петрола увеличава не само транспортните разходи, но и цените на всички енергоносители. Растящото производство на електромобили помпа и цените на основните материали за батериите, като литий и кобалт. Вместо батериите да поевтиняват заради икономии от мащаба, Bloomberg NEF прогнозира те да поскъпнат с 2.3% до 135 долара за киловатчас тази година.

         Плановете за електрификация на транспорта предвиждаха към 2025 цената на електромобилите и на конвенционалните автомобили да се изравни. Това изглежда напълно постижимо, но не както очакваха стратезите: вместо електромобилите да поевтинеят и да станат достъпни, сега просто всички останали коли ще се изравнят с тях по цени.

В галерията долу сме посочили поскъпването на някои основни модели на българския пазар от Нова година до началото на март (в отделни случаи - от началото на 2021 или 2020). Цитираните цени са за базовите версии на моделите и според официалните ценови листи. Впрочем покрай драстичните поскъпвания все повече марки се отказват да публикуват ценови листи и вместо това разчитат на електронни конфигуратори.

 

Колко поскъпнаха колите в България от Нова година (ГАЛЕРИЯ):

fallback
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    То и цените на колите втора ръка излетяха в космоса, и ще продължат да набират скорост. За 7 годишни коли искат по 50-60 % от цената им като нови. Та и там пазара няма да е много ОК. Най-големият проблем в краткосрочен план си остава цената на петрола. Това е нещото което ще откаже много хора да шофират.
  • #2
    До 1 ( преди 2 години )
    За щастие те и цените втора употреба поскъпнаха успоредно :D
  • #1
    Бат Рамбо ( преди 2 години )
    ЛеЛе при няколко от тези поскъпването е колкото една кола втора употреба.
fallback
Последни