fallback

Може ли Renault да фалира заради АвтоВАЗ?

Експерти очакват сериозни проблеми за групата при спиране на производство в Русия

Френският концерн Renault загуби почти 30% от пазарната си стойност заради икономическите санкции срещу Руската федерация. Русия е вторият по големина пазар за Renault и сега компанията плаща солидна цена, като се има предвид сделката от 1 милиард долара, която сключи с АвтоВАЗ през 2007 г., пише Fortune.com.

„Прекъсването на връзките с Русия ще коства на Renault огромни загуби, а като се прибави към това перспективата за широк икономически спад в Европа, то това може дори да фалира компанията“, отбелязват експерти от изданието.

„Би било напълно нелогично Renault да обмисля изтегляне от сделката с АвтоВАЗ“, казва Филип Хаушуа, анализатор в Jefferies. От Bloomberg Intelligence пък изчисляват, че на Русия се падат около 5 милиарда евро от приходите на Renault за миналата година и около 315 милиона евро оперативна печалба може да бъде застрашена.

Акциите на Renault продължават да се понижават от миналата седмица насам, падайки със 7.5% в петък и достигайки най-ниското си ниво от ноември 2020 г. "Renault обеща да подкрепи санкциите", каза говорителят на френското правителство Габриел Атал пред радио France Info в четвъртък. Представители на АвтоВАЗ отказаха коментар, а говорител на френския концерн заяви само:"Renault продължава да следи ситуацията".

Ще припомним, че решението за връщане на Renault в Русия преди десетилетие и половина беше взето на най-високо политическо ниво и днес всяко излизане от алианса ще има политически последици. „Един от рисковете за Renault е, че капиталовият контрол може да попречи на концерна да печели от АвтоВАЗ“, казва Чарлз Калдикот, анализатор в Redburn.

Сътрудничеството на Renault с Волжския автомобилен завод под формата на придобиване на 25% дял в последния започна при бившия шеф на Renault-Nissan Карлос Гон. „Когато решихме да се преместим в Русия и да създадем съюз с АвтоВАЗ, всичко беше наред“, твърди г-н Гон пред Bloomberg TV. „Това решение имаше много смисъл по онова време.“

След първоначалната инвестиция на Renault в АвтоВАЗ, последващото увеличение на дела на Алианса в акционерния капитал на руския автомобилен гигант беше инициирано от руската държава. Сега Русия представлява само около 18% от общите продажби на автомобили на компанията. А през 2021 г. АвтоВАЗ е продал около 385 000 коли Lada, основно на местния пазар.

По време на Съветския съюз АвтоВАЗ контролираше почти 80% от вътрешния пазар и доскоро притежаваше около една пета от пазара в Русия. Renault модернизира големия завод в Толиати и модифицира автомобилите в опит да промени традиционно ниското възприемане за качеството на продуктите Lada сред руските потребители. И  успя.

Общ бизнес модел за Lada и Dacia

Светлите перспективи за Lada бяха част от плана за възраждане на Групата от главния изпълнителен директор на Renault Лука де Мео. Той видя "невероятно печеливш" бизнес модел за бюджетните марки Lada и Dacia, с общи производствени процеси и технологии. Но договорените с Европа санкции сега представляват нова и може би по-сериозна заплаха за автомобилния производител поради вероятността да напусне Русия.

„Планът за развитие на Renault се основава на възстановяването на европейския автомобилен пазар“, казва Филип Хоушуа. „Въпреки това, колкото по-дълго продължава кризата, толкова по-голяма е вероятността от рецесия в Европа."

fallback
  • #10
    wart ( преди 2 години )
    Бесспорно е , че " Световното зло" наречена Америка си мисли жертвайки Украйна и ЕС ще излезе " печеливш " както винаги. Но тези престъпници ако се опитат по-някакъв начин предизвикат военен конфликт с Русия и Господ " Господ обича Америка " -обичат да казват- няма да ги пази от новите Руски ракети и ще имат " щастието" първи да " напуснат" тоя свят.
  • #9
    Показателно! ( преди 2 години )
    Всички здрави компании се изтеглиха безпроблемно от Русия! Всички полуфалирали и едва кретащи се чудят къде да си продават боклиците!
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Кой казал че ще мърморим? На всеки с 2 грама мозък в главата му е ясно, че ще има повишаване на цените, което е много по-евтино отколкото да ни падат бомби по главите, да ни разрушават домовете и да ни убиват децата. Така, че с опорките улево!
  • #7
    Бай Дън ( преди 2 години )
    Нареждам Рено да остане в Русия като най-ефикасната санкция - що руснак ще бъде увреден от ползването му!
  • #6
    Ха ха ха! ( преди 2 години )
    Че то рено отдавна е фалирало без 2-те патерици, които все още го крепят: Нисан и ежемесечните многогодишни финансови инжекции на френската държава!
  • #5
    Веско ( преди 2 години )
    Бедна им е фантазията на анализаторите, кой как ще фалира. Да опитат да сметнат на кави цени ще вървят модерните "танкове" при три-четири ПЪТИ по-скъпи метали, ток и газ,
  • #4
    //// ( преди 2 години )
    Слагайте колкото искате минуси, но като отидете после на магазина или на бензиностанцията, не мърморете!
  • #3
    Тинтири-минтири ( преди 2 години )
    Макарона е препоръчал на френските компании да не се изтеглят от Русия. А честно казано то цялата индустрия е на път да пусне кепенците щото без нейните ресурси не става. БМВ и Мерцедес са затворили и немски заводи - Европа яко ще гризе дървото ако продължи да се репчи на руснаците за кефа на краварчета, които почти нямат загуби.
  • #2
    //// ( преди 2 години )
    Изводът е, че сащ, благодарение на пионките си в ЕСССР я фалираха почти!
  • #1
    анонимен ( преди 2 години )
    извода е че в Мордор не трябва да се инвестира...
fallback
Последни