Френският концерн Renault загуби почти 30% от пазарната си стойност заради икономическите санкции срещу Руската федерация. Русия е вторият по големина пазар за Renault и сега компанията плаща солидна цена, като се има предвид сделката от 1 милиард долара, която сключи с АвтоВАЗ през 2007 г., пише Fortune.com.
„Прекъсването на връзките с Русия ще коства на Renault огромни загуби, а като се прибави към това перспективата за широк икономически спад в Европа, то това може дори да фалира компанията“, отбелязват експерти от изданието.
„Би било напълно нелогично Renault да обмисля изтегляне от сделката с АвтоВАЗ“, казва Филип Хаушуа, анализатор в Jefferies. От Bloomberg Intelligence пък изчисляват, че на Русия се падат около 5 милиарда евро от приходите на Renault за миналата година и около 315 милиона евро оперативна печалба може да бъде застрашена.
Акциите на Renault продължават да се понижават от миналата седмица насам, падайки със 7.5% в петък и достигайки най-ниското си ниво от ноември 2020 г. "Renault обеща да подкрепи санкциите", каза говорителят на френското правителство Габриел Атал пред радио France Info в четвъртък. Представители на АвтоВАЗ отказаха коментар, а говорител на френския концерн заяви само:"Renault продължава да следи ситуацията".
Ще припомним, че решението за връщане на Renault в Русия преди десетилетие и половина беше взето на най-високо политическо ниво и днес всяко излизане от алианса ще има политически последици. „Един от рисковете за Renault е, че капиталовият контрол може да попречи на концерна да печели от АвтоВАЗ“, казва Чарлз Калдикот, анализатор в Redburn.
Сътрудничеството на Renault с Волжския автомобилен завод под формата на придобиване на 25% дял в последния започна при бившия шеф на Renault-Nissan Карлос Гон. „Когато решихме да се преместим в Русия и да създадем съюз с АвтоВАЗ, всичко беше наред“, твърди г-н Гон пред Bloomberg TV. „Това решение имаше много смисъл по онова време.“
След първоначалната инвестиция на Renault в АвтоВАЗ, последващото увеличение на дела на Алианса в акционерния капитал на руския автомобилен гигант беше инициирано от руската държава. Сега Русия представлява само около 18% от общите продажби на автомобили на компанията. А през 2021 г. АвтоВАЗ е продал около 385 000 коли Lada, основно на местния пазар.
По време на Съветския съюз АвтоВАЗ контролираше почти 80% от вътрешния пазар и доскоро притежаваше около една пета от пазара в Русия. Renault модернизира големия завод в Толиати и модифицира автомобилите в опит да промени традиционно ниското възприемане за качеството на продуктите Lada сред руските потребители. И успя.
Общ бизнес модел за Lada и Dacia
Светлите перспективи за Lada бяха част от плана за възраждане на Групата от главния изпълнителен директор на Renault Лука де Мео. Той видя "невероятно печеливш" бизнес модел за бюджетните марки Lada и Dacia, с общи производствени процеси и технологии. Но договорените с Европа санкции сега представляват нова и може би по-сериозна заплаха за автомобилния производител поради вероятността да напусне Русия.
„Планът за развитие на Renault се основава на възстановяването на европейския автомобилен пазар“, казва Филип Хоушуа. „Въпреки това, колкото по-дълго продължава кризата, толкова по-голяма е вероятността от рецесия в Европа."