След световната криза с чиповете, автомобилната индустрия отново е изправена пред нови проблеми Този път те са свързани с ограничения в доставките, водещи до нови смущения в автомобилното производство. Германските автомобилни гиганти затвориха някои от заводите си заради кризата в Украйна. В резултат на това, според германското издание Stern, съществува реална заплаха от още по-дълги срокове за доставка на нови автомобили.
Последствията от тази ситуация са огромни и ужасни, тъй като големите немски автомобилни производители като VW, Mercedes и BMW не само изнасят автомобили за Украйна и Русия, но и управляват руски автомобилни заводи. Сега те бездействат. Но не само в Русия, а и в Европа, по-специално в самата Германия, производството в истинския смисъл на думата спира. Цялата индустрия като цяло е изправена пред несигурни времена.
„Днес наблюдаваме прекъсване във веригите за доставки. Транспортът е ограничен, производството в предприятията поддоставчици е спряно - казва президентът на VDA (Асоциацията на автомобилната индустрия на Германия) Хилдегард Мюлер. - Глобалният недостиг на автомобили, който съществуваше преди войната, сега нараства още повече."
"Прекъсванията във влаковия трафик и корабоплаването и ограниченията за въздушните полети вече оказват негативно влияние върху логистиката и очакваме още по-голямо затягане на доставките на авточасти“, казва още г-жа Мюлер (на снимката). Според нея именно всичко това неминуемо води до спиране на фабриките на германските производители. Веригите за доставки също са нарушени, например от и до Китай, тъй като транспортът става по-сложен и продължителен.
Кабели със стойността на злато
Като пример изданието цитира електрически снопове - сложен компонент, разработен индивидуално за всеки модел автомобил. Всеки такъв пакет се състои от много кабели, отговорни за работата на бордовата мрежа. Този сноп, с тегло около 60 кг, се прави предимно ръчно. В допълнение към Тунис, Украйна е важен доставчик на такива кабели за европейските автомобилни производители. Поради своята сложност производството на автомобилни ел.инсталации не може да бъде пренасочено към други предприятия в краткосрочен план.
Нюрнбергският производител на кабели Leoni беше принуден да затвори две от своите фабрики, разположени в Киев. „Ние работим в тясно сътрудничество с нашите клиенти и доставчици, за да преодолеем въздействието на текущото прекъсване на производството в нашите украински съоръжения“, каза говорител на компанията. Но днес вече е ясно: спирането на производството на Leoni в Украйна и на редица други доставчици ще има сериозни последици за наличността на части, особено в европейската автомобилна индустрия.
Вторият пример: предприятието Азовстал в Мариупол доскоро доставяше огромно количество компоненти за европейската автомобилна индустрия. Дребни неща, но без тях фабриките в Европа ще се изправят пред сериозни трудности. И дори всичко да се уталожи в Украйна в следващите няколко дни, доставките няма да се възобновят скоро. Между другото, италианската автомобилна индустрия първа усети новата реалност, като повече от другите зависи от доставките от Мариупол.
VW, Mercedes и BMW спряха производството
Концернът Volkswagen спря производството на автомобили в Калуга и Нижни Новгород миналия четвъртък. В същото време трябваше да реагира и на проблеми с доставките от Украйна за фабриките в Дрезден и Цвикау. През тази седмица VW ще произвежда ограничен брой превозни средства в големите си съоръжения в Западна Германия. Експертите почти не се съмняват, че в следващите дни производството ще бъде напълно спряно.
Износът на най-големия европейски автомобилен производител за Русия също "незабавно спря". Подобна е и ситуацията с марките Porsche и Mercedes-Benz. Последният не само спря експортните доставки за Русия, но и спря производството, което беше открито преди почти 3 години в Московска област. BMW пък не последва пътя на корейската Kia и също спря производството на автомобили в Автотор в Калининград, като и прекъсна износа за Русия.
Поради ограничените доставки на компоненти и суровини имаше прекъсвания в производството на немски и европейски заводи на BMW, включително австрийския завод за двигатели Steyr. И накрая, конвейерът на Mini в Оксфорд, Великобритания беше спрян - пак поради същите причини. Ситуацията е толкова сериозна, че баварците създадоха антикризисен щаб. „Компетентните институции са в интензивни преговори с доставчици, за да осигурят липсващите им части чрез алтернативни производствени обекти и да възобновят производството възможно най-скоро“, каза говорител на BMW.
Делът на "германците" на пазара е почти 20%
През 2021 г., според VDA, немските производители са произвели общо 170 000 превозни средства в Русия, които се продаваха основно там. Пазарният дял на "германците" на руския пазар е почти 20%. В същото време немската автомобилна индустрия има 43 собствени производствени мощности в Русия и 6 в Украйна. Според президента на VDA миналата година германските производители са изнесли около 35 600 превозни средства за Русия и 4 100 за Украйна. Това съответства на 1.7% от целия износ на немски автомобили.
Неон, паладий и никел
Как ще продължи производството на автомобили все още не е ясно. В дългосрочен план г-жа Мюлер очаква недостиг и покачване на цените на суровините. Тя по-специално отбеляза, че Украйна е един от основните доставчици на неонов газ, който е необходим за производството на полупроводници. По този начин продължаващият глобален недостиг на чипове може да се изостри допълнително. Има проблеми и с доставката на паладий. Този метал се използва за производството на катализатори и се внася в Германия от Русия в количество най-малко 20%.
Русия също е един от най-важните вносители на никелова руда. Предвижда се търсенето ѝ да нарасне няколко пъти. Тази суровина е важна за производството на литиево-йонни батерии, които днес са необходими за производството на модерните електрически превозни средства. За други суровини, според Хилдегард Мюлер, точните ефекти все още не могат да бъдат количествено измерими.