fallback

Субсидията за електромобили в България: 10 неща, които трябва да знаете

Гафът с европейското финансиране не е единственият спорен момент в плановете за насърчаване на електрификацията

Нещо немислимо доскоро може да се случи през 2022 година: в България да се въведе държавна субсидия за покупка на електромобили. В момента такива съществуват в 17 от 27-те държави в Европейския съюз.      Ако планираната от правителството субсидия все пак се осъществи, Dacia Spring, най-достъпният електромобил на нашия пазар, ще струва едва около 22 000 лева. Но субсидията далеч няма да е достъпна за всички желаещи      Въодушевени информации, че българите ще получават по 12 000 лева от държавата, за да си купят електрическа кола, се появиха в медиите още през ноември миналата година, когато проектът за дейността на Оперативна програма "Околна среда" бе публикуван за обществено обсъждане. През февруари 2022 министърът на околната среда Борислав Сандов спука балона: Европейската комисия категорично е отхвърлила възможността потребителски стимули в страна-членка да се финансират от общия бюджет. Чиновниците в МОСВ, подготвили програмата, би трябвало болезнено добре да го знаят, но това е отделна тема. Въпросът е, че правителството все още заявява воля да осъществи подобна субсидия - с бюджетни средства или по някакъв друг начин, примерно с косвено подпомагане по линия на оперативна програма "Транспортна свързаност".     Всъщност в България и досега имаше субсидия при покупка на електромобил - само че тя бе достъпна само за държавната и местната администрация, чрез Националния доверителен екофонд. Финансирането от него е 20 000 лева за изцяло електрически автомобили, 10 000 лева за зареждащи се хибриди, и 40 000 лева за електрически превозни средства категория М2 и N2          Иначе ентусиазмът на медиите е разбираем: 12 000 лева субсидия означават, че бюджетен електромобил като Dacia Spring би излязъл на купувача си под 22 000 лева - на практика по-евтино от почти всичките му бензинови аналози. Само че, както нерядко се случва напоследък, медиите са пропуснали да се  вгледат в детайлите. Които променят доста картината.           Субсидията в България: какво трябва да знаете (ГАЛЕРИЯ):

    

 

fallback
  • #11
    анонимен ( преди 2 години )
    Съгласен съм с #12. Ако наистина интересът ние по чист въздух в градовете, трябва да се премахнат старите коли без филтри и макс Еуро 3 даже Еуро 4. Това трябваще да се въведе още преди 5-7 г. и до сега да се е сменил возния парк с по чисти коли. Виждам че това не отговаря на повечето хора, щото попадат в тази категория, но въздухът който дишаме е по важен от старите пушеци който държите да карате. Все пак вие и вашите деца дишате тоз въздух, или държите на старите коли повече от здравето ви
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    България отново е една от държавите с най-неадекватно финансиране за Ел автомобил. От няколко месеца търсим варианти за закупуване на такъв и се оказа, че в България просто няма никаква помощ. Проучихме в Германия и Франция какви са стратегиите за закупуване на Ел автомобил и се оказва, че държавата помага на хората да си ги закупят на символична цена. Дори в Румъния Dacia Spring им излиза около 7хил.? и ползват още 100 преференции за безплатно зареждане на бързите станции.
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Като човек с възможности, които с удоволствие би се възползвал от една щедра субсидия, заявявам, че в страна като България субсидии за електромобили не трябва да има. Вместо това трябва да се затегне контролът, да се спрат от движение коли без DPF и катализатор и да се спрат от движение всички коли под Евро 3. Тези стъпки ще подобрят качеството на въздуха в големите градове неимоверно - много повече, отколкото 1000 електромобила, които и без това ще заместят нови и сравниетелно чисти коли.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Идеята с газта не е принципно грешна, но е неприложима, защото сме малък пазар и заради нас никой няма специално да продължи да произвежда ДВГ и газови уредби. Дори и в момента, новите модели с фабрична газова са изключително малко. Остава 1 вариант - да караме коли на старо, което ще ни изкара още 10-15 години и след това - какво?
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    Тоя който кара стар 25 годишен дизел едва ли ще има пари за чисто нова електрическа кола. Вероятно богаташи ще си закупят стара кола за 300-400лв. която ще използват, за да получат субсидията от 12000лв. Наистина не е справедливо хора, които не могат да си позволят по нов автомобил с техните данъци да платят скъпия автомобил на някой по-заможен. Според мен най-справедливо е тия 30 милиона да отидат за построяване на зарядни станции из страната.
  • #6
    Конан ( преди 2 години )
    Че те Румънците вече продават чисто нови Дачия Спринт с високият клас оборудване за 11 000 Евро
  • #5
    ТТ ( преди 2 години )
    В Румъния субсидията е 9000 евро за покупка на изцяло ел. автомобил + 1500 евро за бракуване на стар автомобил. Поради тази причина си купих втора употреба от там, като по този начин се възползвам от тяхната субсидия.
  • #4
    TT ( преди 2 години )
    Хубава работа, ама българска.
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    абе сибсидия не чакайте, няма да има. чиновниците си измиха ръцете с ЕС. тоест никога не са възнамерявали да дават субсидия. пък и някак не е честно да вземат пари с които пенсионерите биха живели по нормално и достойно и ги дадат на някой който може да си позволи нива кола. има си други субсидии които трябва да се направят - без данък, безплатно паркиране , винетка
  • #2
    Дизелгария ( преди 2 години )
    Всеки се бута на евтино и плаща с живота си: Замърсяването на въздуха вече е водеща причина за повишаването на раковите заболявания, сърдечни и белодробни проблеми. Пресметнато е, че мръсният въздух води до 4,2 млн. случая на преждевременна смърт годишно.Проучване в университета Хаселт в Белгия: Химикaли от мpъсен въздyх прeминават прeз плацeнтата и достигат до бeбето. За първи път черен въглерод (отпаден продукт от горенето на изкопаеми горива) е намерен от вътр. страна на човешката плацента. ...
fallback
Последни