Почитателите на моторния тунинг са добре запознати с наши публикации от минали години, в които говорим за добавки срещу триене. Съставът на подобни добавки, основно разработвани от немски компании, е позициониран като инструмент за така наречената химическа настройка на двигателите с вътрешно горене.

И преди да обявим резултатите от тестването на тези добавки, няколко думи за тяхната приложимост. Според редица експерти това лекарство може да се припише към обичайните антифрикционни съединения, които засягат частите на системата за смазване и групата цилиндър-бутала на двигателя с вътрешно горене. В същото време, според самите разработчици, тези добавки имат и редица специфични свойства.
По-подробно, това е специален състав под формата на молибденови съединения с добавка на фина керамика. Тази комбинация от компоненти дава на продукта повишени антифрикционни свойства, които подобряват параметрите на двигателя.
Така, по време на работа на двигателя, върху повърхностите на частите се образува слой с керамични микрочастици. Именно това подобрява защитата на двигателя при условия на високо натоварване. Последното е много важно при работа на автомобил в екстремни условия, които, между другото, включват бавното движение на автомобил в задръствания в града, особено в горещо време.

Що се отнася до тестовете на тези добавки, основният критерий за оценка на тяхната ефективност е редовното сравняване на данните за разхода на гориво, измерени по време на тестването. За тази цел експертите периодично записват показанията на километража и текущия разход на гориво. Ето и кратко обобщение на резултатите от тези наблюдения.
Нека започнем с разхода на дизелово гориво, преди да бъде приложена конкретната добавка. Конкретният пример засяга дизелов корейски кросоувър с пробег от 43 000 км. Преди добавката той харчи приблизително 11 л/100 км. И вече след като се налее добавката и се измине разстояние от около хиляда километра пробег (след началото на тестването на "лекарството") започва ясно да се проявява тенденция към намаляване на разхода на гориво.
След още 1000 км разходът на гориво спада до 10 л/100 км, осигурявайки икономия от 9%. А най-доброто представяне се постига, когато пробегът на автомобила надхвърли 50 000 км. По-специално, при пробег от 55 000-60 000 км разходът на дизелово гориво вече е 8.6 л/100 км. След 65 000 км пробег тази стойност отново се повишава до - 8.9 литра дизелово гориво на 100 км пробег.

Изводът е, че разхода на гориво се влияе от добавките най-динамично през първите 12 000 км пробег след сипването им, като го намалява средно с около два литра на сто километра. Имайки предвид ръста на цените на горивата, който наблюдаваме стабилно от година на година, днес дори леко намаление на разхода на гориво заслужава отлична оценка.
Завършвайки обобщаването, отбелязваме още едно свойство на добавките. Чрез намаляване на триенето се намалява и шума на двигателя. Така се регистрира забележимо (на ниво -1.5 dB) намаляване на шума от дизеловия агрегат. А това е още един плюс към списъка с предимствата на това "лекарство" против триене - основната задача на което е да запази двигателя в оптимално състояние по-дълго време.


1