IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Какво стана с Dacia Dokker? Тестваме наследника на най-продаваната кола в България

Лекотоварният бестселър вече не съществува, заменен от Renault Express. Проверихме какви са разликите (ВИДЕО)

За последните 9 години в "Колела" сме тествали почти 500 нови автомобила - в целия диапазон от Volkswagen Up до Rolls-Royce Phantom. Но по стечение на обстоятелствата никога не тествахме най-продаваната нова кола в България за това време. Тази кола.



   
    
Донякъде това е разбираемо, защото компактните ванове не са най-съблазнителният сегмент на автомобилния пазар. А и Dacia Dokker, произвеждана в Мароко върху платформата на старите Sandero и Logan, не е най-бляскавият му представител. Но тя компенсира липсата на шик с едно друго качество. Когато и през 2021 Dokker уверено оглави класирането в България, и то единствено на базата на складови автомобили, без производство, започнахме да осъзнаваме пропуска си.
 
  
Renault Express тест драйв
  
   
А сега вече е малко късно, защото от миналата година Dacia Dokker вече не съществува като модел. Вместо нея съществува ето това: новото Renault Express. Нека да видим дали го бива за нещо.

Промените във външния вид са очевидни: нова броня, нов капак, различни светлини отпред и отзад. И, естествено, нов надпис. Като изключим това, Express е на същата платформа, както досега, със същото задвижване и се прави в същата фабрика в Танжер. Означава ли това, че в Renault са създали нов модел просто с цената на една лъскава емблемка?
 
  
Renault Express тест драйв
 
  
Истината е някъде по средата. Express действително е еволюция на Dokker, сглобена от същите основни компоненти. Но те самите са доста променени, за да може колата да отговаря на актуалните европейски стандарти - и за безопасност, и за емисии.

Зоните на сблъсък са подсилени. Предният капак вече покрива в пълна степен правилата за опазване на пешеходците. Късите светлини са с 60 процента по-мощни, а дългите - с 90 процента. Новите джанти и гуми с понижено съпротивление намаляват разхода с милилитри, които при обичайния голям пробег на този тип автомобили накрая стават много осезаеми.
 
 
Renault Express тест драйв
   
    
Изборът на двигатели няма да ви изненада особено. Има два дизела, 1.5 dCI - мотор, с който вече имаме над двайсет години опит, и който тук е с две степени на мощност: 75 и 95 коня. Този агрегат е икономичен, достатъчно пъргав, може би малко шумен и недодялан, но това не е голям проблем в един лекотоварен модел.
 

Renault Express 1.5 dCi

95 к. с. максимална мощност

240 Нм максимален въртящ момент

162 км/ч максимална скорост

13 секунди 0-100 км/ч

Но най-евтиният двигател за новото Renault Express е бензинов: 1.33 с турбо и 102 коня. Това е същият 1.33 турбо, който Mercedes създаде съвместно с Nissan и Renault (с код H5Ht при Renault, или M282 при Daimler), и който днес се слага в GLB, новата А-класа, Nissan Qashqai, Renault Captur и Megane, и какво ли не още.

Дизелът е най-логичният избор за този сегмент на пазара. Но и бензиновият мотор има своите предимства. Мощността му е напълно достатъчна, защото Express не е особено тежък ван - по-малко от 1.3 тона с шофьора. Освен това самият двигател тежи по-малко. В резултат товароносимостта расте - цели 780 килограма, докато при дизелите е само 650.
  
    

Renault Express тест драйв
  
   
Всички двигатели са обновени и вече покриват пълния стандарт Евро 6, а не само временния, както беше при Dokker. Шестстепенната ръчна скоростна кутия работи прилично. Предавките са доста дълги - още едно решение в полза на по-ниския разход. Но въпреки тях изпреварванията не са проблем заради добрия въртящ момент.

Задното окачване е изцяло подменено и вече ползва техниката от новото Kangoo. Спирачките отзад си остават барабанни, но вършат прилична работа. Все пак да кажем, че не сме тествали колата с пълен товар.
   
    
Renault Express тест драйв, Dacia Dokker
Разликите в интериора между Dokker (горе) и Express са лесно видими
  
  
Още по-забележими са промените вътре. Интериорът на Dokker беше с комфорта на затворническа столова. При Express отношението е като към хора. Седалките са по-меки и с повече странична опора. Има безжично зарядно за смартфон, мултимедия с Android Auto и Apple CarPlay, доста повече удобни места за съхранение на предмети.
   
   
Renault Express тест драйв
   
    
Има асистент за ремарке, предупреждение за кола в сляпата точка, сензор за паркиране отпред. И най-важното - има камера за обратно виждане, в чието отсъствие карането на Dokker из големия град беше истинско адреналиново приключение. Камерата не е със смайваща резолюция, а и сензорният екран на мултимедията е бавничък. Но на фона на досегашната кола си е чиста революция.
   
     
 Renault Express тест драйв
  
   
Товарното отделение все така има разделена две към едно задна врата, която се отваря лесно на 180 градуса. Страничната врата е плъзгаща и предлага почти 72 сантиметра ширина на отвора - рекорд в сегмента. Можете да си поръчате и втора плъзгаща се врата отляво, макар и само при бензиновите версии.
Express е получил също точки за укрепване на товара - общо до 12, като четири са въртящи се. Като опция се предлага и фабрична облицовка на товарната зона - дърво или PVC. При Dokker изобщо нямаше подобни глезотии.
   
   
Renault Express тест драйв
   
   
Всичко това е чудесно, разбира се, но причината Dokker да бъде толкова години най-продаваният автомобил в България не бяха неговите товарни или динамични качества. Причината беше цената. А цената точно в този момент е много деликатен въпрос. За последните две-три години масовите модели от В- и С-сегмента поскъпнаха с три, пет, в някои случаи и над седем хиляди лева, даже без да сменят понякога поколенията. А тук имаме не само смяна на поколенията, но и смяна на емблемата. Означава ли това, че трябва да ни е страх от цената на Renault Express?
 
 
Renault Express тест драйв
  
   
Всъщност - не. Разликата не е потресаващо голяма. Миналата година Dokker започваше с бензиновия мотор от малко над 26 хиляди лева (за пътническа версия; товарната се предлагаше у нас само с дизел). Сега бензиновото Renault Express започва от 28 600 лева. Разлика от две хиляди и петстотин лева не е малка, естествено. Но е доста под средното ниво на автомобилната инфлация напоследък. И все така това си остава най-достъпният лекотоварен модел в България. С голям аванс.


Още снимки от теста на Renault Express вижте в ГАЛЕРИЯТА:


0 от 500
  • #10
    5 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    VW Caddy изглежда нелепо недододялано пред поредното бижу на Рено.
  • #9
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Трудно ще ме убедиш ,че 2,3 асистента и един нов двигател вдигат цената с 10 000 лева. При положение,че Докер 2019г. също има асистенти при тръгване против буксуване, асистент за наклон, задържащ спирачките автоматично до тръгване, асистент за стабилност в завой, изправящ колата при хлъзгави уачастъци, т.нар. ESP. И всичко това люс газова уредба за 23000 лева,а сега 10 000 лева отгоре,ами това еполовин кола! Не мисли,че цената е заради асистентии филтър. Абсурдно.
  • #8
    13 rate up comment 0 rate down comment
    до 6 ( преди 2 години )
    брато, ти май не си разбрал още: цените на колите през 2022 нямат нищо общо с цените на колите през 2020. Докер с газова беше с двигателя 1.6 атмосферен, който вече не може да се продава в Европа, понеже не покрива изискванията. От 2020 всеки бензинов мотор задължително трябва да има филтър за твърди частици като дизелите - те ти още 500 лева отгоре. Задължителен е асистентът за аварийно спиране, система за поддържане на лентата, а от тая година - разпознаване на знаци. Каквото било, било
  • #7
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Форд Кънект стария онзи квадратния е не лоша кола- кара се малко спортно за баничарка - твърда возия, стабилен в завои, шумен дизел, диектни скорости, но при много километри около 300 000км. заяждат скоростите, аналогично и Пежо Партнер дизел предпоследния скоростите заяждат над 100 000км.,в смисъл влизат по-трудно. Та Форда не върви особено, даже хич, май беше 75 коня дизел и е по-шумен. С две думи категорично най-добрата баничарка като пътно поведение и пъргав мотор е Dacia Dokker 1.6 lpg ...
  • #6
    0 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Ситроен Берлинго 1.6 HDI е толкова тромаво,че чак ти се иска да ходиш еша, с грандиозна турбо дука под 1800 об/мин, когато одаваш газ докрай,а колата седи на едно място и изобщо не реагира, докато бавно достигне до около 2000 об/мин, за да се усети турбото и пак е доста бавна, тежка баничарка, с по-тежък съединител е по-лошо пътно поведение. Кадито малко по-добре от Ситроена, но и то се кара като танк.
  • #5
    8 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Това Рено Експрес реално е един фейслифт на Дачия Докер, реално същата кола, но Дачията се продаваше за 23000лв. бензиновата,а сега това Рено с 5000 лева повече,но без газова, което го прави още по скъпо с около 10 000лв,ако включим и газовата уредба, защото Дачия Докер идваше със заводкса газова уредба за 23000 лева цялата кола! Тоест Рено разбраха,че продават много евтино и решиха да взимат повече пари от същата кола с марката Рено и малко повече екстри и нов бензинов мотор.
  • #4
    8 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Докер 1.5 dci е шумен дизел, този с 90 коня дърпа малко ,но след турбо дупка под 1800 об/мин, не си заслужава шума, бензиновият е по=приятен за каране и по-бърз. Другите баничарки са точно баничарки - по-тежки, по-тромави , говоря за Кади,което е тежко като танк и съответно доста тромаво, не знам защо е толкова скъпо, Дачията е много по-добре направената баничарка като кола. Като интериор и Кадито всичко е евтина пластмаса като Дачия, но е 2 пъти по-скъпо???
  • #3
    8 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Карал съм и Кади старото, не най-новото 2.0TDI 105 к.с., Citroen Berlingo най-новия 2019г. 1.6 HDI 90 к.с. и Дачия Докер 1.6 LPG на газ 102 коня и Дачия 1.5dci 75 и 90 коня с 5 и 6 скорости. Най-добрата баничарка, забележете е Дачия Докер 1.6 на газ! Категорично. Двигателят е 1.6 102 коня Нисан, пъргав, обича оборотите , нервен мотор, просто не очаквате да карате такава ъргава баничарка, возията е твърда, но стабилна в завои, скоростите са къси и влизат много лесно, лек съединител,нормални спира
  • #2
    9 rate up comment 0 rate down comment
    до 2 ( преди 2 години )
    Най-базовото Peugeot Partner с бензинов мотор и 110 коня започва от 38 500 лева. Какви три бона разлика? Просто инфлацията повдигна всички лодки, с малко помощ и от глобите за емисии на ЕС, и новите списъци със задължително оборудване
  • #1
    28 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    кола, която върши работа. Докера не беше идеален, наистина, но за цената на едно Кади успяхме да си купим два