Всеки опитен готвач ще ви каже, че когато една рецепта работи, не променяш прекалено много в нея. Същото, естествено, важи и за автомобилите. Ето ви я новата Dacia Duster - най-важният и най-доходният модел на румънската марка на Renault. Но ако започнете да се чудите какво точно е новото в нея, нe бихме ви упрекнали.
Погледнат отдалеч, фейслифтът на второто поколение изглежда досущ като досегашния модел. Трябва добре да се вгледате, за да забележите промените: нови светлини с характерния Y-образен профил, нова шарка на предната решетка, променена броня. Вече за много напреднали са измененията в калниците и задния спойлер - привидно дребни неща, които обаче смъкват скъпоценни грамове от парниковите емисии и помагат да се покрие новият екостандарт.
Доста по-съществени са промените под капака и отвътре. Цялата гама двигатели е преработена заради споменатия екостандарт. Няма го вече добрия стар атмосферен бензин с обем 1.6 литра. Но вместо това получавате 1.3 турбо, разработен от Mercedes в партньорство с Renault-Nissan.
150 к. с. максимална мощност 250 Нм макс. въртящ момент 9.7 секунди 0-100 км/ч 199 км/ч максимална скорост |
Освен 150-те коня мощност той носи и другата приятна новост: в гамата на Duster отново се връщат автоматичните скорости. В комбинация с този двигател можете да си вземете шестстепенен автоматик с два съединителя. Вярно, че цената за това е почти 40 000 лева, но при автомобилната хиперинфлация напоследък това може даже да мине за изгодно.
Иначе надолу в гамата има дизел със 115 коня, има и трицилиндров бензин с 90 коня. За България обаче особено любопитна е новата двугоривна версия - отново трицилиндров мотор, но съчетан с газова уредба. В този вид и с предно предаване колата струва около 32 000 лева, и дава 100 конски сили мощност. Газовата бутилка заема мястото на резервната гума и е с увеличен до почти 50 литра обем. С нея и с бензиновия резервоар Duster има автономен пробег с едно зареждане от цели 1235 километра - точно колкото от София до Прага.
С газовата бутилка, удобно разположена на мястото за резервната гума, двугоривният Duster може да стигне от София до Прага с едно зареждане
Duster запазва като опция и системата 4х4, разбира се, като тя вече се комбинира не само с дизела, но и с по-мощния бензинов мотор. От Dacia скромно твърдят, че това е "най-добрата офроуд машина сред неспециалистите". В потвърждение на това са подготвили доста впечатляващ офроуд полигон, където новият Duster се справя без проблеми.
Просветът е 214 милиметра, ъгълът на атака отпред и отзад е съответно 30 и 33 градуса. Карането по тежък терен се улеснява много от страничните камери и от уреда за измерване на накланянето. Ние постигнахме 30 градуса страничен наклон, без това да смути инструктора на дясната седалка.
Най-значими за клиентите вероятно ще са промените в интериора. Duster е забележимо по-комфортен - с нови материали за седалките и тапицерията, с истински подлакътник за шофьора (вместо досегашната допълнително добавена тапицирана летвичка). Заради оплаквания от потребители управлението на круиз контрола вече е върху волана, макар че той си остава обикновен, неадаптивен.
Отпред вече има два USB порта, с опция за два и отзад. Освен това предните най-после са смъкнати долу, а не са горе до екрана на мултимедията, така че повече не се налага да обесвате телефона си, за да го заредите.
Самата мултимедия е влязла със скок в ХХI век. Тя вече ползва 8-инчов екран в две нива. По-скъпото добавя навигация, макар че не сме сигурни дали ви е нужна при лекотата, с която колата се свързва със смартфон. Освен това Dacia предлага доста допълнителни аксесоари - странични стъпенки, багажник за велосипеди и така нататък.
В пътното поведение няма кой знае какви изменения, като изключим волана. Той е станал с една идея по-прецизен, а при скорости над 70 километра в час леко се втвърдява за повече сигурност.
Мястото и на задните седалки е достатъчно. Багажникът побира 478 литра във варианта с предно предаване и 467, ако си вземете кола с 4x4.
С две думи, в Dacia са запазили рецептата на най-популярното си ястие, и само са добавили малко повече подправки. Duster не е загубил главния си коз: да е проходим SUV на цената на малка градска кола. И разчита благодарение на това съвсем скоро да прехвърли границата от два милиона продажби. Съдейки по факта, че бе най-продаваният кросоувър в Европа през август, вероятно няма да му е трудно.
Още снимки от теста на новата Dacia Duster вижте в ГАЛЕРИЯТА: