Ефективността на спирачките играе най-важната роля за безопасността при шофиране. В студения сезон обаче спирачките са предразположени към различни проблеми, с които трябва да сте наясно, за да не откажат изведнъж. Ето и на какво трябва да обръщате внимание.
Ръжда
Докато шофирате, спирачките са във влажна среда почти през цялото време. Влагата в комбинация със зимни реагенти води до бърза корозия, която може да развали спирачните дискове. Скърцането и други подобни паразитни шумове могат да ви подскажат да проверите дисковете за ръжда. Тук става въпрос не за повърхностната, която изчезва след първото натискане на педала на спирачката, а за такава корозия, която пречи на правилната работа на системата.
Прегряване
Колкото и да е странно, но именно през зимата спирачките ви страдат от прегряване, защото поради кишата и снегът трябва да натискате педала на спирачката по-силно и по-често от обикновено. В резултат на това спирачната система се нагрява повече и дори съществува риск от прегряване. Това води до ускорено износване на спирачките и намаляване на тяхната ефективност. За да намалите интензивността и броя на натисканията на спирачката, винаги спазвайте дистанция и използвайте т.нар. "моторна спирачка", което ще ви позволи да спирате по-плавно.
Износени спирачни тръбопроводи
Спирачната течност не замръзва дори при силни студове. Въпреки че много зависи от нейното качество и състояние. Ако вода попадне в спирачната течност, точката на замръзване рязко спада. Слабо звено могат да бъдат спирачните тръбопроводи, които под въздействието на външни фактори, а и на повече вода в спирачната течност могат постепенно да се увредят и да се спукат.
Един признак за проблем с тези тръбопроводи може да бъде, че накладките не отпускат веднага, след като свалите крака си от педала, предотвратявайки ускоряването на автомобила. Ако не сте сменяли спирачната течност от дълго време, е добре да го направите. Ако проблемът продължава, потърсете диагностика в сервиз.
Мръсотия по шасито
Този проблем не изчезва по нашите пътища до април, а в някои региони на страната и по-дълго. Особено опасна е зимната и по-конкретно мартенската мръсотия по пътищата, щедро "овкусена" с зимни реактиви. Според статистиката не всеки шофьор у нас мие колата си през зимата. В резултат на това се натрупва мръсотия, създавайки отлични условия за развитие на корозия по шасито.
Натрупването на мръсотия върху ходовата част пък може да доведе до замръзване на ръчната спирачка, и намаляване на ускорението на колата, както и на ефективността на спиране. За да предотвратите преждевременна корозия на ходовата част, не пренебрегвайте редовното измиване на колата през студения сезон. Понякога последващият ремонт на повредени агрегати по окачване и спирачна система, може да бъде по-скъп от посещенията на автомивка.