Собствениците на автомобили обикновено предпочитат моторното масло да не е особено гъсто през зимата, което позволява на двигателя да стартира без проблеми. Междувременно обаче силен студ може да изиграе жестока шега с именно с такава смазка.
Студеният сезон е периодът, когато трябва да се направи проверка на двигателното масло. Най-често собственикът на колата разглежда паспортните характеристики на смазката, вижда познати числа в тях (нещо като 5W30, 0W20 и други подобни), смътно си спомня, че тези стойности гарантират приемливо втечняване през зимата и спокойно долива в двигателя.
Но понякога, дори и в България, идват необичайно екстремни студове и минус 20-градусов студ не е невероятен. И в такива моменти може да се окаже, че лубрикантът, който работи нормално при 10 ° -20 ° C, се сгъстява катастрофално, въпреки че има маркировки, които обещават адекватна устойчивост на студ.
Това се случва понякога, защото всъщност преобладаващото мнозинство не само "полусинтетични", но и "синтетични" моторни масла на пазара днес се произвеждат на минерална основа и/или съдържат една или друга пропорция минерално масло. Което, както знаете, подлежи на силно сгъстяване при студ поради наличието на парафиноподобни молекули в състава.
"Съсиреците" от това вещество понякога могат да възпрепятстват процеса на смазване в двигателя, причинявайки повишено износване на неговите компоненти. Освен това не са рядкост случаите, когато производителите на масла се опитват да „оптимизират“ производствените си разходи.
По правило този процес включва и спестявания от закупуването на суровини - включително добавки. А е известно, че последните осигуряват различни свойства на маслата. Техният дял в състава на моторните смазки понякога достига 20%. Така че "икономичните" добавки също могат да доведат до изненада.
При наистина ниски температури някои от тях частично се утаяват от маслото на дъното на картера или във филтъра. Предполагаме, че не си струва да се обяснява в каква посока се променят свойствата на моторната смазка: масло без добавки издържа в по-малка степен на високи температури, разтваря замърсяването в по-малка степен, устоява по-слабо на окислителни процеси и т.н., и т.н.
По този начин, ако има поне хипотетична вероятност да дойде наистина тежък студ във вашия район, не бива да пестите от двигателно масло, като пълните двигателя с нещо, което е по-евтино. Тази стъпка може да бъде фатална за двигателя в случай на силно застудяване.