IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Какво и кога замръзва в колата?

Някои течности издържат до екстремни температури, но други се предават много по-рано

Зимата е най-тежкият сезон за автомобилите и съответно това причинява големи тревоги на техните собственици. Те често се притесняват от евентуалното замръзване на различните течности в колата. Факт е, че някои от тях замръзват почти веднага, щом температурите навън паднат под 0 градуса, докато други издържат на екстремни студове.


студове


Това накара и руски експерти да направят класация на течностите в автомобила според температурите, при които те замръзват. В Русия определено имат опит с подобни проблеми, тъй като студовете в страната (особено в някои райони) са жестоки. Затова и резултатите от тази класация са доста интересни.

До 0°С

При положителни температури нито една от течностите в колата не замръзва, затова и класацията стартира от нула градуса и продължава до екстремни температури, някои от които не съществуват дори в най-студените райони на планетата.

- 1°С

Водата за почистване на стъклата замръзва в резервоара. Същото се отнася и за забравени в салона напитки (безалкохолни и слабоалкохолни). Това става, ако колата бъде оставена едно денонощие, без да бъде палена.

- 15°С

Течността за чистачките, която е проектирана за минус 10° C, вероятно ще замръзне. Ако в двигателя е сипано лятно масло (например - SAE 30), това също може да се превърне в проблем, защото няма да са хареса нито на стартера, нито на маслената помпа. При тези температури се появяват първите проблеми с дизеловите двигатели, особено при тези с турбокомпресор и степен на сгъстяване 15. При тях гарантираното от производителя стартиране в студено време е до минус 10° C. Ако акумулаторът е лошо разреден, неговият електролит също ще замръзне.


студове


- 25°С

Дизеловите двигатели трябва да работят само със специално зимно гориво, тъй като лятното преминава от течно състояние в твърдо. В случая моторните масла 10W-40 работят на предела на възможностите си. На ръба са и дизеловите двигатели, които са оборудвани със система за помагане на стартирането. Тяхната граница е минус 20-25° С в зависимост от конструкцията на горивната камера.

- 35°С

От двигателните масла ефективно работят само тези с нула отпред. Маслата 5W са на границата, докато всички останали ще се сгъстят, маслената помпа ще откаже и стартерът няма да се завърти. При тези температури дизеловото гориво, дори зимното, замръзва. От течностите единствено тези с метанол запазват приемлив вискозитет. Охлаждащите течности OZH-35 работят на предела.


студове


- 40°С

Дори добре заредените батерии вече не поемат заряд. И електролитът вътре започва да замръзва, ако зарядът на батерията не надвишава 70%. Двигателните масла вече не гарантират въртене. Охлаждащите течности ОЖ-40 работят на предела си. За спирачната течност вискозитетът се нормализира точно при тази температура.

- 45°С

При тези температури конвенционалните автомобили трябва да бъдат в отопляеми гаражи. Защото не само маслото и дизеловото гориво замръзват, но и течността в амортисьорите. Технически изисквания по адрес на стандартните превозните средства вече не важат, тъй като те се регламентирани в диапазона от минус 40° С до плюс 40° С.

- 65°С

Спирачните течности започват да замръзват. Електролитът в напълно заредена батерия се превръща в лед.


студове


- 70°С

Бензините AI-92, AI-95 и AI-98 започват да замръзват.

- 91,2°С

Това е най-ниската температура, регистрирана на Земята. Тя е отчетена на 3 август 2004 г. в Антарктида.

- 115°С 

Бензинът по стандарт Евро-6 замръзва. Тези данни са получени в лаборатории – в нито един момент по света температурата не е падала до такива нива.

*** А човек замръзва, дори когато температурата навън е над нулата. Затова силно ви съветваме да носите със себе си топло яке, шапка и зарядно за мобилен телефон, за всеки случай. В студено време това може да помогне чудесно!

0 от 500
  • #7
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Toto Rino ( преди 2 години )
    До сега не ми се е случвало да ми замръзне ракията
  • #6
    5 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Супер безполезната статия. Течността на чистачките ми щяла да замръзне при -1? Да, ако не е зимна. Или не наливаш спирт, като мен. При -10/-15 трябвало специално масло и нафта? Че те зимата не продават 'лятна нафта' никъде. А специално масло, колко да е специално? Баща ми си палеше барутника Сеат 2000-ната година, 1.9тди с масло 20w40, че пушеше като за последно. Не е имал проблеми при -10 или при -15: то си кади маслото от ауспуха, ама пали. И колата вървеше 6-7 години, докато не я челоса.
  • #5
    8 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Пускам печката в колата 15мин. Преди да тръгна, като сляза в колата в купето температурата е +28градуса, въпреки че отвън е -25. Двигателя е затоплен, пали от раз. При минус 115 градуса по принцип не излизам.
  • #4
    7 rate up comment 2 rate down comment
    Паметлив ( преди 2 години )
    Едно време в Коми са работели навън до - 40.Имам няколко колеги, които са работили с години там. Явно и техниката е работела при същата температура. Впрочем, арктическата нафта(почти керосин) е течна до - 40.
  • #3
    5 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Петърчо, стига преводи от руски статии!!!
  • #2
    10 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    след -10 не се занимавам да паля колата, вземам такси ,вътре топличко, щото докато остържа стъклата при минус 15 ми се доревава,
  • #1
    30 rate up comment 4 rate down comment
    nuclear ( преди 2 години )
    -45 - руснакът псува, рита гумите и пали ладата :)