Отминалата 2021 година преобрази европейския автомобилен пазар заради три ключови тенденции: недостига на нови коли заради кризата с чиповете, драстичното поскъпване заради новите екостандарти, и накрая щедрите субсидии за покупка на електромобили в повечето страни. В общото класиране на най-продаваните модели на континента това не личи чак толкова: в него VW Golf запазва първото място, което държи почти неизменно от 1983 насам. Но промените стават особено видими, ако видим статистиката за отделните пазари - тоест какви коли са предпочели германците, естонците, унгарците или испанците през миналата година.
Преди година Skoda Octavia водеше в символичното класиране с пет първи места на отделните европейски пазари. Сега лидер е Corolla, с три първи места
Тук вече разместванията са драматични спрямо 2020 и 2019. Golf губи позиции и е предпочитана кола само на два пазара - германския и този в Люксембург. Това са и единствените две първи места за марката VW. Skoda Octavia, която в последните години изместваше Golf в Централна и Източна Европа, сега се ограничава само с едно първо място, в Австрия. От това се възползва най-вече Toyota, с три първи места за Corolla и две за RAV4. А Tesla Model 3 успява да покори и втори значим европейски пазар след норвежкия. Данните са на консултантската компания JATO Dynamics.
Най-продаваните коли във всяка страна в Европа (ГАЛЕРИЯ):
По някаква причина JATO Dynamics не следи продажбите в България. Затова ще ви предложим българския Топ 10 на база данните за регистрациите в МВР. Първото място е за Dacia Dokker със 1689 автомобила - забележително постижение, като се има предвид, че производството на модела спря още през март и през останалата част от годината търговците разчитаха на остатъчни складови наличности. Втори остана Nissan Qashqai с 1211 продажби, по-нататък са Dacia Duster, Toyota Corolla, Renault Clio и Renault Master.