fallback

Собствениците на Tesla всъщност притежават ли колите си?

Действията на компанията-производител повдигат някои въпроси

Не всички хора притежават Tesla, но почти всички имат смартфони и са наясно с предимствата на това устройство, което е постоянно свързано с интернет. То дава страхотни възможности, но монетата има и друга страна. Наскоро малък хакер успя да проследи частния самолет на Илон Мъск, който дори му предложи пари, за да спре да го прави. А какво остава за средностатистическия собственик на автомобил на марката?

Тези въпроси задава един от редакторите на изданието Autoevolution – Влад Петриче. Той е категоричен, че когато някакво устройство е в онлайн-режим, то не е на 100% безопасност. Това няма да бъде проблем, ако неговият собственик може да контролира всичко, което то предава. В случая с автомобилните производители и по-специално с Tesla, нещата стоят различно. Ето и какво мисли Петриче по темата (публикуваме мнението му, защото представлява любопитно виждане за това, накъде върви автомобилната индустрия):

„Какво се случва, когато компаниите, които произвеждат хардуера или софтуера на вашите устройства, започнат да събират всякакви данни, без вие да имате думата за това? За да бъдем напълно честни, много хората са склонни да щракнат върху „приемам“ с голяма лекота, без да си правят труда да разгледат поне условията, така че бързайки, най-вероятно ще предоставят контрола върху това какво могат да правят тези компании със събраната от тях информация.

Индустрията на смартфоните е може би най-добрата, която илюстрира тази тенденция, но тъй като тя става все „по-свързана“, автомобилната може просто да наваксва много бързо. Например вземете едностранното решение на Tesla да премахне функцията за регулиране на лумбалната опора в Model Y въз основа на регистрационни файлове, показващи, че клиентите почти не я използват.

Според някои това е страхотно и е направено в полза на потребителя. Игнорирането на функции, които клиентите на ползват, опростява производствения процес и намалява цената на автомобила. При Tesla това не е точно така, защото цените на нейните модели продължават да растат. Сега обаче компанията на Илон Мъск се готви да въведе друго ограничение за своите клиенти и, колкото и да е смешно, това също се отнася до седалките. Според хакера @greentheonly, Tesla се готви да пусне нова функция, която не позволява на собствениците да „злоупотребяват" с моторчето, което се използва за регулиране на позицията на седалката на седалката.

Хакерът е открил тази информация, докато разглежда все още скрит код, така че няма информация кога ще бъде въведена новата функция. По-важното обаче е какво точно представяла тази „злоупотреба“ според гледната точка на Tesla. Това, което се знае, че нарушаването на този неизвестен праг първо ще доведе до предупредително съобщение, което гласи „Открита е прекомерна употреба на мотора на седалката“.

Ако нарушителят игнорира предупреждението, превозното средство трябва просто да деактивира функцията и да информира потребителя чрез друго съобщение: „Моторът на седалката не е наличен поради прекомерна употреба“. Съответно, потребителят ще трябва да изчака 5 минути, преди да може да регулира отново седалката си.

Някой вероятно ще се запита дали светът не е полудял, тъй като подобно нещо не би трябвало да бъде някаква новина, която си заслужава да бъде прочетена. Още повече, че тази функция (ако бъде пусната) вероятно ще засегне много малко хора. По-важното обаче е, че тя показва как компаниите планират да се справят с потенциални проблеми занапред.

Затова и трябва да се запитате – защо в Tesla изобщо биха обмислили нещо подобно? Очевидно моторът, отговорен за преместването на седалката напред-назад, е податлив на повреда и последното нещо, от което Tesla има нужда в момента, е нова сервизна акция. Така че, вместо да избере по-качествен мотор, който ще бъде и по-скъп, за компанията е много по-лесно да забрани на своите клиенти да използват функцията, както сметнат за добре.

Добре, но защо да го прави? Ами защото е по-лесно. И защото може да го направи. Проблемът обаче е друг – какво мисли клиентът? Него никой не го пита, като се твърди, че подобни действия са за негово добро. Това обаче прилича на прикрит тоталитаризъм и трябва да бъде прекратено. Собствениците на автомобили са възрастни хора, които носят отговорност за действията си и плащат за грешките си.

На производителите обаче това не им изнасят. Ако донесете на Tesla неизправна седалка и поискате да ви я сменят по гаранция, те ще извадят дневник с вашите действия, в който се посочва, че сте коригирали твърде често неговия мотор и гаранцията ви не е валидна. Какво означава „твърде често“? За да разберете, трябва да отидете в съда, където ще се изправите срещу армия от адвокати.

Ако в случая ставаше дума за опасност от прегряване на двигателя, това е друг въпрос. Тогава клиентът ще оцени загрижеността и ще бъде наясно, че ако продължи да използва колата си, може да загуби гаранцията. Заключването на системата за регулиране на седалката обаче не защитава потребителя, а компанията. И го прави чрез нарушаване на правата на клиента да използва безплатно продукта, за който е платил.

Трябва да има ограничение за контрола на автомобилните производители върху превозните средства, след като бъдат предадени на новите им собственици. В противен случай трябва да спрем да наричаме тези хора „собственици“ и да започнем да ги наричаме „потребители“.

fallback
  • #1
    Тинтири-минтири ( преди 2 години )
    На бас, че пак ще се появят такива с трудно мислене да скачат в подкрепа на поредните дивотии на тоя крадлив нещасник Мъскито!
fallback
Последни