На всеки шофьор се случва да прояви разсеяност, докато е зад волана. Случва се, той да гледа телефона си, радиото или навигацията на автомобила и вдига погледа си навреме, за да избегне дупка, друг автомобил, животно или нещо друго на пътя. Понякога обаче реакцията на водача закъснява и последствията са сериозни.
Според канадски експерти по автомобилна безопасност, вината за това до голяма степен е и на производителите, които улесняват разсейването на шофьорите, тъй като интегрират все по-сложни системи в техните превозни средства. Това претоварва мозъка на човека зад волана и му пречи да се концентрира, за да предпази себе си и останалите на пътя.
„Това е основен и нарастващ проблем. Управлението на тези системи става все по-голяма предизвикателство за хората“, твърди Йън Джак от Канадската автомобилна асоциация, цитиран от Canadian Press.
Експертът и неговият екип са провери независими тестове, които показват, че дори дейности като хранене и разговори с пътник могат да разсеят шофьорите достатъчно, за да нарушат способността им да разпознават и реагират на опасни ситуации. По-голям проблем обаче се оказват все по-сложни информационно-развлекателни системи, поставяни в автомобила, като върхът бе достигнат през декември. Тогава Tesla се съгласи да попречи на шофьорите и на пътниците в нейните коли да играят видео-игри на таблото, но това стана едва след като Националната Администрацията за безопасност на пътното движение (NHTSA) започна официално разследване на тази функция.
Проучване на Университета в Юта и на организацията AAA Foundation for Traffic Safety установи, че работата на информационно-развлекателните системи в съвременните автомобили поставя такива изискване към водача, че някои изпълнението на някои задачи могат да отнемат повече от 48 секунди. Според канадските експерти, всяка четвърта катастрофа с фатален край в страната се дължи именно на разсейване при шофирането.
Посочва се още, че работата с многото системи и функции в новите автомобили е по-сложна на производителите са под огромен натиск да поставят гигантски екрани в колите. Причината е, че клиентите вече са свикнали да живеят целия си живот чрез своите смартфони и искат същата технология в своите автомобили. С внедряването на тези системи компаниите привличат повече хора в шоурума, но в същото време те не са чак толкова страхотни на пътя.
Според специалистите, решението на проблема е в автономните системи за движение, които се разработва в момента. Наскоро Mercedes обяви, че неговата S-Class е първият автомобил в света, който разполага със система за автономно движение от ниво. Звучи страхотно, но реалността е различна, тъй като системата Drive Pilot работи само на магистрали и той при скорост до 60 км/ч.
Всичко това означава само едно – създаването на безпилотни превозни средства, в които шофьорът ще може да гледа филм или да рови в социалните мрежи, е все още далеч и дотогава човекът зад волана трябва да се съсредоточи върху основното си задължение, тъй като отговорността за случващото се е изцяло негова.