IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо "ладите" започнаха да губят пазарен дял

Lada Vesta и Granta все още са най-популярните автомобили в Русия, но и те бележат спад

АвтоВАЗ продаде 350 714 автомобила в Русия през 2021 г., което е с 2% повече в сравнение с 2020 г. Това каза пред репортери Оливие Морн, изпълнителен вицепрезидент на компанията за продажби и маркетинг. Целият пазар на нови леки автомобили и леки търговски превозни средства (LCV) в Русия, според АвтоВАЗ, е нараснал с 5% през 2021 г. до 1.68 милиона превозни средства. Съответно пазарният дял на компанията намалява с 0.6 процентни пункта до 20.9%.


Lada


Модел-лидер на руския пазар, според АвтоВАЗ, е Lada Vesta. Автомобилът е продаден в тираж от 113 698 броя, пазарният дял е 6.8%. На второ място е Lada Granta. През 2021 г. в Русия са продадени 111 430 такива коли, пазарният дял на модела е 6.7%, което е спад от 1.2 процентни пункта в сравнение с предходната година. Спадът и на двата бестселъра се дължи на недостига на микрочипове, пред който са изправени АвтоВАЗ и други автомобилни производители, но причината не е само в това. Основна роля има и самото представяне на компанията.

АвтоВАЗ беше първият руски автомобилен производител, който изпита глобален недостиг на микроелектронни компоненти през 2021 г. Заводът в Толиати спря монтажа през лятото и есента поради недостиг на микрочипове на Bosch. Интервюираните от "Ведомости" търговци на автомобили казаха тогава, че тези непланирани паузи са довели до недостиг на най-популярните модели Granta и Vesta.

Но това не е съвсем така. Автомобилите Lada Vesta се сглобяват от подразделението на АвтоВАЗ в Ижевск. Този завод не е бездействал през 2021 г. поради недостиг на компоненти за сглобяване, за разлика от производствената линия Granta в Толиати.

Поради недостига на чипове, от втората половина на септември, автомобилният производител временно спря да оборудва произведените автомобили с модули за спешно повикване Era Glonass, но продълже да ги продава. Търговците на марката казаха, че АвтоВАЗ е уведомил продавачите за необходимостта от сключване на допълнително споразумение с клиентите, че тези модули ще бъдат инсталирани не по-късно от средата на 2022 г.


Lada


Освен това АвтоВАЗ започна от средата на ноември 2021 г. да продава автомобили с различно  допълнително оборудване, като целта беше да се засилят продажбите въпреки кризата с чипове. Тогава Федералната антимонополна служба обясни, че това означава въвеждане на нови конфигурации на превозните средства, тоест не се планират забрани за продажба на автомобили без ново оборудване. Според Морн ситуацията с недостига на микроелектронни компоненти трябва да се подобри до втората половина на 2022 г.

Говорейки за това как може да изглежда пазарът на автомобили през 2022 г., Морн отбеляза, че е трудно да се дадат конкретни цифри, тъй като толкова много параметри ще му повлияят. „Това, което сега предполагаме предпазливо, е, че може да има леко увеличение до 1.75 милиона единици. Това обаче е предварителна прогноза“, каза топ мениджърът. Той не разкри данни за прогнозираните продажби на Lada през 2022 г., но отбеляза, че основната задача на компанията е да поддържа пазарен дял от поне 20% и да спре тенденцията за загуба на пазарен дял с всяка изминала година.

„Причината, че АвтоВАЗ да губи пазарен дял, не е, че търсенето на техните автомобили е намаляло. Причината са проблеми с доставката на компоненти и микроелектроника. Сега има търсене, въпросът е дали производителите могат да го задоволят“, каза Владимир Беспалов, анализатор от VTB Capital, пред „Ведомости“. Според прогнозата на експерта динамиката на продажбите на АвтоВАЗ през 2022 г. няма да се различава много от динамиката на пазара и ще остане на нивото от 2021 г.


Lada


„През първата половина на годината ще видим леко потъване на пазара поради продължаващи проблеми с доставката на компоненти. Според резултатите от цялата година пазарът ще остане на нивото от 2021 г. и АвтоВАЗ ще покаже приблизително същата динамика“, смята Беспалов.

Не всички анализатори обаче са на това мнение и мнозина твърдят, че въпреки намесата в моделната гама на руската марка на французите от Renault, конкуренцията на руските пазари става все по-голяма и продажбите на Lada ще продължат да спадат. Основна роля за този спад има агресивната политика на корейците, които налагат марките Kia и Hyundai с бюджетни модели за руския пазар. Именно последните постепенно намаляват интереса на руснаците към "ладите".

0 от 500
  • #17
    2 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Кой ще купи руски кошници? Държавните комбинати в расия и много бедните.. Тия дето са се излъгал ги вижте в Тубата какви ги говорят за майката на Путин и самата мафиотска държава
  • #16
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Toto Rino ( преди 3 месеца )
    Като започнем да произвеждаме /отново/и ние нещо качествено, тогава може да оплюваме останалите . Отдавна самоунищожихме цялата икономика, селско стопанство и хранително-вкусовата промишленост.Вече и чужденците правят по-хубаво и истинско кисело мляко от нас.Срам .С МПС-та сме доказали,че не се получава.Едно време се караха тези си аномалии, защото нямаше други за обикновен човек.Западните автомобили бяха за върхушката,ченгелите и доносниците
  • #15
    5 rate up comment 10 rate down comment
    Коко ( преди 3 месеца )
    Ако питаш някой 20 год.няма да знае що е това чудо Лада и че руснаци го купуват та пазарен дял Ха Ха Ха. Ами ЗАЗ машинки правят ли с подпирачка на задния капак за охлаждане .А днес Путин иска да вкара България в неговата *** с Ладите и Зазовете
  • #14
    13 rate up comment 14 rate down comment
    Ник ( преди 3 месеца )
    И лиценз да купят пак не могат да направят съвременна кола ,не не искам нова Лада по добре стар Фолксваген на 20г.знам че ще върви без да трещи и му падат колелата, чудя се само какво е качеството на самолетите и уръжието което по цял ден дрънкат по новините може би за реклама да продават ама с приметивни компютри как ще стане Та Ладите са за много бедни комунисти и без критерии купувачи благодаря избавихме се от тях.
  • #13
    10 rate up comment 8 rate down comment
    владимир илич ( преди 3 месеца )
    и аз гледам дупотопния кашон на снимките и се чудя: почему аджеба Лада не се купува от нормалните хора.? първо да бяха дали някоя рубла на Пининфарина да им начертае модерна кола. Не може да страниш от лошите Европейци,а да искаш да ти купуват невероятната кола
  • #12
    7 rate up comment 0 rate down comment
    до Ю-то ( преди 3 месеца )
    Знаеш ли, че всъщност правилно е Несбьо?!?
  • #11
    8 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    В тубата е пълно с клипчета правени от руснаци които откровено си казват мнението за това произведение.И пак и пак нищо не се е променило там.По-добре втора ръка нещо западно отколкото нова Лада
  • #10
    11 rate up comment 0 rate down comment
    Ю Несбю ( преди 3 месеца )
    Обзървър (номер 1),Знаеш ли какви инвестиции се изискват, за да си конглокентен на италианци и корейци в автомобилостроенето? На корейците колко десетилетия им трябваха? Това са десетки милиарди в продължение на години и само в това направление. Лесно ли е?
  • #9
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Ю Несбю ( преди 3 месеца )
    Крок (номер 7),БВП на РФ НЕ Е по-малък от нидерландския в абсолютно изражение. По-малък е на глава от населението. И в централизирана икономика като руската е лесно да се промени - просто увеличаваш цените с 30% и БВП нараства с много. Не го правят заради инфлацията и недоволството, които ще настъпят. В това е голямата разлика! В Нидерландия цените са х10 спрямо РФ.
  • #8
    12 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Какво ли произвежда Холандия че има такова бмп или включват Червените фенери в сметките