fallback

Помните ли икономайзера - един уред, който мнозина подценяваха

Първите серийни устройства за пестене на гориво се появяват в началото на 80-те години

На старите руски автомобили, които бяха масови навремето и у нас и по-конкретно на бестселъра ВАЗ-2107 имаше едно изключително любопитно и в същото време силно подценено устройство, наречено "икономайзер". Всеки, който се е качвал на "седмица", трябва да го помни. Въпреки това, в наше време не всеки знае защо изобщо е било необходимо такова нещо и дали има аналози на съвременните автомобили.

Първите серийни икономайзери се появяват в началото на 80-те години на миналия век, почти едновременно на западни и на съветски автомобили. Един от първите е и споменатия вече, инсталиран на ВАЗ-2107, появил се на серийна Лада през 1982 г. Това устройство работеше изключително с карбураторни двигатели. Въпреки това, в наше време автомобилите с инжекционни двигатели понякога са оборудвани с уреди с подобно предназначение. Например, модерни икономайзери има в автомобилите Honda.

Устройството от 80-те години на миналия век беше изключително просто технически. В основата си това е конвенционален индикатор, работещ с вакуум. Икономайзерът се различава от познатия ни манометър само по това, че тръбата на Бурдон в него функционира не за разширяване, а за компресия. В устройството няма и грам електроника - то е чисто механично. Свързва се директно към изпускателния колектор на двигателя.

Основната функция на устройството се подразбира от названието му. Позволява ви да следите стила и темпото на шофиране, за да пестите гориво. Мащабът на устройството е разделен на три сектора: бял, зелен, червен. Белият сектор съответства на минималния разход на гориво, зеленият - на оптималния, а червеният - на повишения. Така например, на празен ход, стрелката на икономайзера е в белия сектор. При спокойно, премерено каране е някъде по средата на зеления сектор.

Е, ако стрелката се издигне в червения сегмент на скалата, тогава колата сякаш крещи на собственика: „По-бавно, че харча много гориво! Такова едно просто устройство направи възможно намаляването на разхода на гориво на ВАЗ-2107 с 1-1.5 литра на 100 километра пробег. На пръв поглед дреболия, но в крайна сметка излиза, че икономията на годишна база съвсем не е малка.

Що се отнася до "народния" метод на приложение, икономайзерите помагаха на водача при предварителната диагностика на проблеми с мотора. Потрепването на стрелката, навлизането в зеления сектор на празен ход, преминаването в червения сектор при спокойно шофиране и много други характеристики на поведението на стрелката показваха различни проблеми с автомобила. С помощта на икономайзер беше възможно да се изчисли изтичането на въздух чрез хлабава връзка, недостатъчно добре напомпани гуми, проблеми със свещите и дори неправилно зададен момент на запалването.

fallback
  • #10
    Никола Панайотов ( преди 2 години )
    Този вакуумен ,,икономайзер,няма нищо общо с истинския Икономайзер които е Жигльор с дупчици за обогатяване на горивото при натоварване с цел да се кара на по висока предавка АВТОРА Е ЯВНО НЕВЕЖА ,ДА РАЗРОВИ СТАРИ КАРБОРАТИРНИ СПРАВЧНИЦИ. ПРОДАВАХА ГО И УНАС ТОЗИ ВАК.МАНОМЕТЪР.
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Малииии, какви простотии, автора на статията да вземе да пише за всичко друго но не и автомобили. Няма нищо лошо в невежеството но ако се опитваш да го налагаш вече си е за бой.
  • #8
    Mth ( преди 2 години )
    Колегата се ядосва,че не са споменали БМВ.Е зима е,сега БМВ спят зимен сън
  • #7
    Кирчо ( преди 2 години )
    И новите трабанти го имаха
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    Продаваха се и устройства с малка турбинка, които се монтираха на пътя на горивото. Вътре в купето се монтираше показателя със светлинна индикация, който показваше колко гориво влиза в карбуратора.
  • #5
    има ли смисъл ( преди 2 години )
    да пропуснеш БМВ и да дадеш за пример Хонда за използването на такъв измервателен уред е най-меко казано смешно. Всяко БМВ от 80те години до последните поколения с аналогово арматурно табло е снабдено с такъв измервателен уред. Намира се точно под оборотомера.
  • #4
    Божееее, ( преди 2 години )
    Ало, редакцията, вземете някой учебник по ДВГ от 80-те години на миналия век и тогава пишете!
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    В режим еко дигиталното табло е осветено зелено, в режим нормал е бяло, в режим спорт е в червено, а в режим офроуд е с фон от камъни и скали. Скалата на оборотомера има разделения за еко и пауър. Отделно ти дава непрекъснат моментен разход и винаги можеш да видиш колко ти харчи в момента. Така, че и в момента ги има тези неща, но по-усъвършенствани. На по-стари коли съм имал зелен светодиод на таблото, който, когато свети, значи карам икономично.
  • #2
    ГЛС ( преди 2 години )
    Икономайзерът е устройство за намаляване разхода на гориво. Служи да прекрати достъпа на бензин през жигльора за празен ход на карбуратора в режим на принудителен празен ход на същия. Състои се от управляващ електронен блок, който получава информация от датчик за положението на п..ла на газта. Това което сте описали е иконометър.
  • #1
    ВАЗ2107 ( преди 2 години )
    Това устройство се нарича економетър.Измерва разреждането във всмукателния колектор.Не се свързва с изпускателния колектор,а с всмукателния!Икономайзера е съвсем друго нещо.Той е система в карбуратора.
fallback
Последни