fallback

Помните ли икономайзера - един уред, който мнозина подценяваха

Първите серийни устройства за пестене на гориво се появяват в началото на 80-те години

На старите руски автомобили, които бяха масови навремето и у нас и по-конкретно на бестселъра ВАЗ-2107 имаше едно изключително любопитно и в същото време силно подценено устройство, наречено "икономайзер". Всеки, който се е качвал на "седмица", трябва да го помни. Въпреки това, в наше време не всеки знае защо изобщо е било необходимо такова нещо и дали има аналози на съвременните автомобили.

Първите серийни икономайзери се появяват в началото на 80-те години на миналия век, почти едновременно на западни и на съветски автомобили. Един от първите е и споменатия вече, инсталиран на ВАЗ-2107, появил се на серийна Лада през 1982 г. Това устройство работеше изключително с карбураторни двигатели. Въпреки това, в наше време автомобилите с инжекционни двигатели понякога са оборудвани с уреди с подобно предназначение. Например, модерни икономайзери има в автомобилите Honda.

Устройството от 80-те години на миналия век беше изключително просто технически. В основата си това е конвенционален индикатор, работещ с вакуум. Икономайзерът се различава от познатия ни манометър само по това, че тръбата на Бурдон в него функционира не за разширяване, а за компресия. В устройството няма и грам електроника - то е чисто механично. Свързва се директно към изпускателния колектор на двигателя.

Основната функция на устройството се подразбира от названието му. Позволява ви да следите стила и темпото на шофиране, за да пестите гориво. Мащабът на устройството е разделен на три сектора: бял, зелен, червен. Белият сектор съответства на минималния разход на гориво, зеленият - на оптималния, а червеният - на повишения. Така например, на празен ход, стрелката на икономайзера е в белия сектор. При спокойно, премерено каране е някъде по средата на зеления сектор.

Е, ако стрелката се издигне в червения сегмент на скалата, тогава колата сякаш крещи на собственика: „По-бавно, че харча много гориво! Такова едно просто устройство направи възможно намаляването на разхода на гориво на ВАЗ-2107 с 1-1.5 литра на 100 километра пробег. На пръв поглед дреболия, но в крайна сметка излиза, че икономията на годишна база съвсем не е малка.

Що се отнася до "народния" метод на приложение, икономайзерите помагаха на водача при предварителната диагностика на проблеми с мотора. Потрепването на стрелката, навлизането в зеления сектор на празен ход, преминаването в червения сектор при спокойно шофиране и много други характеристики на поведението на стрелката показваха различни проблеми с автомобила. С помощта на икономайзер беше възможно да се изчисли изтичането на въздух чрез хлабава връзка, недостатъчно добре напомпани гуми, проблеми със свещите и дори неправилно зададен момент на запалването.

fallback
  • #30
    Ivaylo ( преди 2 години )
    Измерването на разхода при съвременните автомобили е коренно различен от начина, по който се измерваше на Ладите. Подобен прибор имаше и при Москвич 21412 и беше наистина интересен за времето си.
  • #29
    Ivaylo ( преди 2 години )
    Подобна ищндикация за разхода на гориво е налична на почти всички съвременни автомобили произвдени от 90-те години до наши дни. Обикновено е интегрирана в електронния дисплей заедно с други функции. В зависимост от оборудването се изобразява само в цифров вид или в съчетание с анимирано изображение, при графичните и цветни дисплеи. През 90-те години и малко след това беше екстра. В наши дни е стандартна функция почти винаги.
  • #28
    Пръдливия Ханс ( преди 2 години )
    На Вартбург измерваше дебита на бензина. Течността минаваше през турбина преди карбуратора. Най весело ставаше 2-3 км преди тотално той да свърши. Засмуканият въздух показваше максимален дебит - всички диоди светваха. Имаш - 100 грама бензин да отбиеш от пътя...
  • #27
    2101 ( преди 2 години )
    На смукателния колектор се връзва и мери вакуума!като не можете да превеждате от руски ,поне литература има !продаваха и български на трабант и варбург пък имаше разходомери на бензина!диодни!!!
  • #26
    Курти ( преди 2 години )
    Преди много време ги произвеждаха във Варна.Имаше първоначално със скала до -1 атм. после ги промениха до -0,76 атм.Първият е много рядък вече.Преди година съвсем случайно го видях на един аукцион да се продава за 5 лева пръвоначална цена.Спечелих търга и сега го използвам в сервиза да меря вакуумите на колите.Перфектен е и е оправил доста коли.Диагностичен прибор има снимки в нета.
  • #25
    Toto Rino ( преди 2 години )
    Икономията е майка на мизерията
  • #24
    ( преди 2 години )
    Свързва се към всмукателният, а не изпускателният колектор!
  • #23
    Njkop ( преди 2 години )
    Вартбург и трабант също имаха,от зелено, оранжево, към червено
  • #22
    porsch ( преди 2 години )
    Само,че това драги ми колеги не е 2107,а 2103 ваз 1500s
  • #21
    анонимен ( преди 2 години )
    Хора, кой ви пише статиите?Икономайзерът е ЧАСТ или спомагателна система от КАРБУРАТОРА. Това, за което пишете се нарича "разходомер". Много неграмотна "медия" сте.
fallback
Последни