На старите руски автомобили, които бяха масови навремето и у нас и по-конкретно на бестселъра ВАЗ-2107 имаше едно изключително любопитно и в същото време силно подценено устройство, наречено "икономайзер". Всеки, който се е качвал на "седмица", трябва да го помни. Въпреки това, в наше време не всеки знае защо изобщо е било необходимо такова нещо и дали има аналози на съвременните автомобили.
Първите серийни икономайзери се появяват в началото на 80-те години на миналия век, почти едновременно на западни и на съветски автомобили. Един от първите е и споменатия вече, инсталиран на ВАЗ-2107, появил се на серийна Лада през 1982 г. Това устройство работеше изключително с карбураторни двигатели. Въпреки това, в наше време автомобилите с инжекционни двигатели понякога са оборудвани с уреди с подобно предназначение. Например, модерни икономайзери има в автомобилите Honda.
Устройството от 80-те години на миналия век беше изключително просто технически. В основата си това е конвенционален индикатор, работещ с вакуум. Икономайзерът се различава от познатия ни манометър само по това, че тръбата на Бурдон в него функционира не за разширяване, а за компресия. В устройството няма и грам електроника - то е чисто механично. Свързва се директно към изпускателния колектор на двигателя.
Основната функция на устройството се подразбира от названието му. Позволява ви да следите стила и темпото на шофиране, за да пестите гориво. Мащабът на устройството е разделен на три сектора: бял, зелен, червен. Белият сектор съответства на минималния разход на гориво, зеленият - на оптималния, а червеният - на повишения. Така например, на празен ход, стрелката на икономайзера е в белия сектор. При спокойно, премерено каране е някъде по средата на зеления сектор.
Е, ако стрелката се издигне в червения сегмент на скалата, тогава колата сякаш крещи на собственика: „По-бавно, че харча много гориво! Такова едно просто устройство направи възможно намаляването на разхода на гориво на ВАЗ-2107 с 1-1.5 литра на 100 километра пробег. На пръв поглед дреболия, но в крайна сметка излиза, че икономията на годишна база съвсем не е малка.
Що се отнася до "народния" метод на приложение, икономайзерите помагаха на водача при предварителната диагностика на проблеми с мотора. Потрепването на стрелката, навлизането в зеления сектор на празен ход, преминаването в червения сектор при спокойно шофиране и много други характеристики на поведението на стрелката показваха различни проблеми с автомобила. С помощта на икономайзер беше възможно да се изчисли изтичането на въздух чрез хлабава връзка, недостатъчно добре напомпани гуми, проблеми със свещите и дори неправилно зададен момент на запалването.