fallback

Как се стартира двигател при минус 40 градуса?

В някои райони на света трябва да се прилагат специални методи

Екстремното време е лошо за технологиите, а лютата зима е тежко време за шофьорите, особено онези в северните райони на света, където термометърът често показва -30 и -40 градуса по Целзий. И докато температурата пада до критични нива, леденият вятър е болезнен и опасен. Как обаче се пали кола в такова време?

Малко хора в света познават студа по-добре от тези в Далечния север, които са наясно какво могат да причинят ниските температури на автомобилите. Нека да разгледаме техните мнения, за да разберем как студът може да повлияе на стартирането на автомобили и камиони и да научим за възможните решения. Ето някои често срещани въпроси, които собствениците на автомобили имат, когато колата им не стартира в студено време.

Как ниските температури влияят на машината?

Способността на батерията да задържи заряд намалява; двигателното масло се сгъстява; ремъците на алтернатора и гумените уплътнения са склонни към напукване; горивната система се запушва с лед; гумите могат да станат значително по-меки, когато въздухът вътре се компресира заради студа; гумата на чистачките се поврежда при заледяване на предното стъкло и т.н.

Може ли силният студ да "убие" нов акумулатор?

Напълно заредена нова качествена батерия обикновено не замръзва до -57 градуса. Но ако батерията е износена и разредена, тя може да замръзне дори при температура малко под нулата и след размразяване зарядът ще бъде слаб и краткотраен. Съветите са: Проверете батерията си в професионален автосервиз. Ако батерията е на повече от три години и очевидно се зарежда по-често, най-добре е да вземете нова, преди да настъпят екстремните студове.

Може ли бензинът или двигателното масло да замръзнат?

Моторното масло не замръзва, но става много гъсто при студено време. Препоръчва се използването на зимни типове масла с най-нисък индекс W: например смазочна течност, обозначена с 10W, остава да работи при -20-25 градуса, 5W може да издържи до -25-30, а 0W идеално остава течно дори при -35. И още нещо. Екстремно ниските температури освен, че сгъстяват маслото, го правят като кленов сироп и доста по-бързо губи свойствата си.

На практика обаче поведението на маслата, дори и със един и същ W-индекс, може да варира в зависимост от производителя. Добри резултати показват известни световни марки като Mobil, BP, ENEOS, Shell, ELF. Много северняци, например, предпочитат синтетичния продукт Mobil 1 0W-40 - само нарастващият брой фалшификати плаши. Освен това теорията често се разминава с практиката: понякога вече при -25 трябва да промените 5W на 0W поради забележимо по-труден старт на двигателя.

Тук трябва да се отбележи, че дори в неотопляемо помещение температурата не е толкова ниска, колкото навън. И ако навън е -40, тогава в картера с масло ще бъде около 5-7 градуса по-топло.

Важна роля при изключително ниски температури играят не само двигателните масла, но и антифризите и гресите. Обикновено те осигуряват защита на двигателя и производителността на компонентите (мостове, скоростни кутии, окачване и др.) до минус 25, но за "северното" оборудване има специални решения - смазочни материали с уникални нискотемпературни свойства. В асортимента на някои марки има продукти, които издържат на студове до -60.

Що се отнася до бензина (електрически автомобили в далечния север все още не виреят), можете да сте сигурни, че това гориво няма да има аналог в близко бъдеще. Критичната точка зависи от фините свойства на неговите компоненти, но е приблизително минус 50-70 градуса по Целзий.

Разбира се, ако има вода в бензина (не трябва, но много пъти има), той ще замръзне много по-рано, блокирайки подаването на гориво. Кондензът в горивните тръбопроводи също може да се превърне в лед и да запуши всмукателния отвор. За да се намалят рисковете, северняците държат резервоара възможно най-пълен.

Дизеловото гориво също намира приложение на север, но в доста по-малки мащаби. То обаче трябва да е специално, арктическо, което издържа до минус 50-65 градуса. За да не се сгъстява обаче, северняците добавят и към него бензин, керосин или антигел. Ако това се случи все пак, горивната система се размразява (основно с помощта на сешоар или топлинен пистолет, но не се препоръчва с открити източници на огън).

Съветите, които специалистите от севера дават на водачите при минус 40 градуса са няколко:

Поддържането на топло двигателното отделение помага за предпазване на автомобила ви от потенциални повреди и прави възможно стартирането през зимата.

Паркирайте колата си до стена, под екраниран навес или в гараж. Всичко, което блокира вятъра, помага.

Покрийте капака с одеяло, покривайки входа за въздух. Не забравяйте да го премахнете преди да стартирате колата.

Покрийте колата с пълноразмерно покривало. Завържете краищата така, че да предотвратите навлизането на вятър в двигателното отделение.

Превозните средства, предназначени за използване в студено време, често имат нагреватели, прикрепени към радиатора, които се включват в стандартен контакт. Задължително е колата да има такова устройство.

За успешно стартиране на автомобила при екстремни минусови температури е по-добре да поддържате акумулатора и двигателното масло топли.

В крайна сметка всички експерти са съгласни, че правилно подбраните смазочни материали, висококачественото гориво и работещ акумулатор са ключът към гладкото стартиране на автомобила, дори и в много студено време. Ако акумулаторите и двигателното масло не обичат студа, тогава поддържането им топли е най-простият и разумен подход. И докато удобен отопляем гараж не винаги е наличен, дори в неотопляема плевня, колата ще бъде по-топла, отколкото на открито. В резултат на това проблемите при стартиране на минус 40 са сведени до минимум.

fallback
  • #13
    Хой ( преди 2 години )
    Wabasco ( уабаско). Помага но само то няма да помогне на -40. На такъв студ ако акумулаторте не са нови ще паднат бързо и уабаското ще работи само ако закачиш кабели от акумулатора на колата за камиона. И пак може да не стане. Само ток от мрежата или генератор върши работа на сто процента.
  • #12
    Дядо Ви ( преди 2 години )
    Толкова съм стар, че помня зимата 2009-та. Старта астра (astra G, 2.2 dti) беше на около 280 хил. км. тогава. При -26 градуса, с акумулатор на 2 години, палеше от първо превъртане без каквито и да било проблеми. По-големи студове не помня - не съм толкова стар.
  • #11
    3-фазния ( преди 2 години )
    "(електрически автомобили в далечния север все още не виреят)" - Дообре! Nissan Prairie Joy EV от 95-та година - първата в света кола с литиеви батерии служи безпроблемно ШЕСТ години на японската база на Северния полюс (Ny-Alesund, Svalbard) като доказателство, че това са най-надеждните коли в екстремни условия: работят безотказно в студ, наводнения, пресечен терен, вулканичен прах и пр.
  • #10
    Абе ( преди 2 години )
    Има си Вебасто за целта. Впрочем, имахме един ГАЗ-63 навремето, дето си имаше пусков подгревател на бензин. Само инструкцията му беше цяла страница, занитена до подгревателя. Четеш и действаш. Има-няма половин час работа.
  • #9
    Хой ( преди 2 години )
    Имам камион в северна Албърта. Миналият месец беше постоянно -25 до -40. Имаше нощ стана-51. Просто не гася камиона. 25дни работи непрекъснато. Има подгряване и на маслото и на антифриза. Едното става с малко дизелово двигателче под капака а другото с ток. За да е всичко по лесно имам и генератор но при екстремни студове всеки просто не гаси камиона. Колите ми са нов Фолксваген който запали без проблеми на-51 и стар Додже които нямаше шанс.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    В Канада за по-малко от месец има температури около минус 20 и малко по-ниски,през останалото време е нормален климат.Виж в Сибир в Русия нещата са доста по-различни там зимата е над 6 месеца и температури -30 е нещо нормално дори -40 е нормално.За там електричките не са много подходящи не че не ги карат,но само в града.
  • #7
    анонимен ( преди 2 години )
    До 4, ами гледал съм ги ама ги ползват само в града и на кратки разстояния около града.За сериозен преход си ползват нормалните бензинови автомобили.
  • #6
    анонимен ( преди 2 години )
    Ако живееш на такова място където става -40 ще е логично да имаш топъл гараж. Има също вариант да ползваш сглобяема шатра и да пускаш вътре един калорифер за 2-3 часа преди да запалиш колата да се затопли.
  • #5
    анонимен ( преди 2 години )
    Точно електричката е много подходяща за Сибир. Там гориво е по-скъпо и им излиза по-евтино на ток.
  • #4
    Хахахаха ( преди 2 години )
    До 2. Ами виж и в Сибир, колко вече са с електрички бе! Виж колко Лийф се карат и там.
fallback
Последни