fallback

Как се стартира двигател при минус 40 градуса?

В някои райони на света трябва да се прилагат специални методи

Екстремното време е лошо за технологиите, а лютата зима е тежко време за шофьорите, особено онези в северните райони на света, където термометърът често показва -30 и -40 градуса по Целзий. И докато температурата пада до критични нива, леденият вятър е болезнен и опасен. Как обаче се пали кола в такова време?

Малко хора в света познават студа по-добре от тези в Далечния север, които са наясно какво могат да причинят ниските температури на автомобилите. Нека да разгледаме техните мнения, за да разберем как студът може да повлияе на стартирането на автомобили и камиони и да научим за възможните решения. Ето някои често срещани въпроси, които собствениците на автомобили имат, когато колата им не стартира в студено време.

Как ниските температури влияят на машината?

Способността на батерията да задържи заряд намалява; двигателното масло се сгъстява; ремъците на алтернатора и гумените уплътнения са склонни към напукване; горивната система се запушва с лед; гумите могат да станат значително по-меки, когато въздухът вътре се компресира заради студа; гумата на чистачките се поврежда при заледяване на предното стъкло и т.н.

Може ли силният студ да "убие" нов акумулатор?

Напълно заредена нова качествена батерия обикновено не замръзва до -57 градуса. Но ако батерията е износена и разредена, тя може да замръзне дори при температура малко под нулата и след размразяване зарядът ще бъде слаб и краткотраен. Съветите са: Проверете батерията си в професионален автосервиз. Ако батерията е на повече от три години и очевидно се зарежда по-често, най-добре е да вземете нова, преди да настъпят екстремните студове.

Може ли бензинът или двигателното масло да замръзнат?

Моторното масло не замръзва, но става много гъсто при студено време. Препоръчва се използването на зимни типове масла с най-нисък индекс W: например смазочна течност, обозначена с 10W, остава да работи при -20-25 градуса, 5W може да издържи до -25-30, а 0W идеално остава течно дори при -35. И още нещо. Екстремно ниските температури освен, че сгъстяват маслото, го правят като кленов сироп и доста по-бързо губи свойствата си.

На практика обаче поведението на маслата, дори и със един и същ W-индекс, може да варира в зависимост от производителя. Добри резултати показват известни световни марки като Mobil, BP, ENEOS, Shell, ELF. Много северняци, например, предпочитат синтетичния продукт Mobil 1 0W-40 - само нарастващият брой фалшификати плаши. Освен това теорията често се разминава с практиката: понякога вече при -25 трябва да промените 5W на 0W поради забележимо по-труден старт на двигателя.

Тук трябва да се отбележи, че дори в неотопляемо помещение температурата не е толкова ниска, колкото навън. И ако навън е -40, тогава в картера с масло ще бъде около 5-7 градуса по-топло.

Важна роля при изключително ниски температури играят не само двигателните масла, но и антифризите и гресите. Обикновено те осигуряват защита на двигателя и производителността на компонентите (мостове, скоростни кутии, окачване и др.) до минус 25, но за "северното" оборудване има специални решения - смазочни материали с уникални нискотемпературни свойства. В асортимента на някои марки има продукти, които издържат на студове до -60.

Що се отнася до бензина (електрически автомобили в далечния север все още не виреят), можете да сте сигурни, че това гориво няма да има аналог в близко бъдеще. Критичната точка зависи от фините свойства на неговите компоненти, но е приблизително минус 50-70 градуса по Целзий.

Разбира се, ако има вода в бензина (не трябва, но много пъти има), той ще замръзне много по-рано, блокирайки подаването на гориво. Кондензът в горивните тръбопроводи също може да се превърне в лед и да запуши всмукателния отвор. За да се намалят рисковете, северняците държат резервоара възможно най-пълен.

Дизеловото гориво също намира приложение на север, но в доста по-малки мащаби. То обаче трябва да е специално, арктическо, което издържа до минус 50-65 градуса. За да не се сгъстява обаче, северняците добавят и към него бензин, керосин или антигел. Ако това се случи все пак, горивната система се размразява (основно с помощта на сешоар или топлинен пистолет, но не се препоръчва с открити източници на огън).

Съветите, които специалистите от севера дават на водачите при минус 40 градуса са няколко:

Поддържането на топло двигателното отделение помага за предпазване на автомобила ви от потенциални повреди и прави възможно стартирането през зимата.

Паркирайте колата си до стена, под екраниран навес или в гараж. Всичко, което блокира вятъра, помага.

Покрийте капака с одеяло, покривайки входа за въздух. Не забравяйте да го премахнете преди да стартирате колата.

Покрийте колата с пълноразмерно покривало. Завържете краищата така, че да предотвратите навлизането на вятър в двигателното отделение.

Превозните средства, предназначени за използване в студено време, често имат нагреватели, прикрепени към радиатора, които се включват в стандартен контакт. Задължително е колата да има такова устройство.

За успешно стартиране на автомобила при екстремни минусови температури е по-добре да поддържате акумулатора и двигателното масло топли.

В крайна сметка всички експерти са съгласни, че правилно подбраните смазочни материали, висококачественото гориво и работещ акумулатор са ключът към гладкото стартиране на автомобила, дори и в много студено време. Ако акумулаторите и двигателното масло не обичат студа, тогава поддържането им топли е най-простият и разумен подход. И докато удобен отопляем гараж не винаги е наличен, дори в неотопляема плевня, колата ще бъде по-топла, отколкото на открито. В резултат на това проблемите при стартиране на минус 40 са сведени до минимум.

fallback
  • #23
    Верно ( преди 2 години )
    Пълни глупости, този дето пиши такива статии не е виждал студ, казвам ви от първо лице, доста време по работих в Сибир, като шофьор на линейка, и ще ви кажа, палиш колата септември и гасиш май, иначе другото е пълни глупости
  • #22
    Toto Rino ( преди 2 години )
    Нищо не стартирам.Седя си вкъщи
  • #21
    До 21 ( преди 2 години )
    Дай да знам малко повече от теб, а! В Норвегия електричките нямат мито! Никой не ти връща пари, колите нямат такава субсидия! Никой не ти изчислява по заплата!
  • #20
    Калин ( преди 2 години )
    Да,никой не им дава пари,просто купуват ел.автомобила зависимост каква заплата получава семейството,ако е по ниска от (еди-колко си) се изчислява по техен си начин и примерно ел мобила струва 40.000? го купуват за 20,000? образно казано. А това за митото се отнася за инвалиди в цяла Европа,та не бъркай нещата. Е,в Бг е по иначе всичко.
  • #19
    До 16 ( преди 2 години )
    Незнам дали си имал братовчед в Норвегия или нещо не ти е обяснил правилно! Държавата не плаща за електрички в Норвегия, хората не получават пари при покупката на електричка! А електричките нямат мито, за това са на цената на бензиновите!
  • #18
    Brabus ( преди 2 години )
    Танка пали и на - 60
  • #17
    Кастор ( преди 2 години )
    До коментар 13Имаш още чълто по човката.47 измръзнаха краката на кокошките в София
  • #16
    Кастор ( преди 2 години )
    И как точно палят и какво запалват електричните бе дете мамино. С маниера или със стартер ги палят. Предполагам, че си на 13 или там някъде.
  • #15
    Калин ( преди 2 години )
    Началото на септември бях на гости в Норвегия при първи братовчед .Видях,че карат много електрички и го попитах защо....Отговора му беше,че електричките палят на минусовите градуси ,който достигат до -30грИ духа много студен вятър,та с ел.авотомобилите,нямат проблеми за стартирането в студовете.И другото което не е по темата е,че държавата им дава пари от 30-50% за ел автомобил.А тук започват да забраняват влизането в центровете на големите градове със стари коли,а субсидии защо не дав ...
  • #14
    Al ( преди 2 години )
    Днес нещо трудно запали колата.12 годишен опел астра дизел.На колата съм собственик от 3 години.Ако купя трансфор да заредя акумолатора,ще има ли подобрения при палене или бошлав работа е?
fallback
Последни