fallback

Задвижване 4х4 - плюсове и минуси

Тази система има много сериозни предимства, но и някои недостатъци

Задвижването на четирите колела има много предимства. Опитните шофьори, които вече са успели да седнат зад волана на автомобил с задвижване на всички колела, най-вероятно ще кажат, че никога повече няма да карат коли само със задно или само с предно предаване. Същите тези автомобилисти обаче най-вероятно ще бъдат първите, които ще кажат, че 4х4, AWD или 4WD не са за начинаещи шофьори, които трябва да започнат с нещо по-просто.

Днес е трудно е да си представим, че в началото на 80-те години на миналия век задвижването на всички колела се свързваше изключително със специални превозни средства, наричани разговорно "джипове" и с камиони. Специалистите от Audi бяха първите, които масово инсталираха 4х4 система на леки коли. Оказа се, че задвижването на всички колела позволява най-ефективното използване на мощността на двигателя във всеки режим на шофиране. Освен това задвижването на всички колела е успя да осигури на автомобилите по-голяма стабилност в завои.

Едва ли някой ще отрече, че задвижването на четирите колела има набор от сериозни предимства. Автомобил със задвижване на четирите колела изпитва далеч по-малко затруднения през зимата и в лоши пътни условия, а и в повечето случаи такива автомобили разполагат с повишена динамика спрямо аналогични превозни средства с другите видове задвижване. В същото време би било грешка 4х4 да се възприема като панацея за всеки проблем. Добре известно е, че шофирането на автомобил зависи от състоянието на гумите, както и от професионалните способности на шофьора.

В същото време задвижването на всички колела има и редица сериозни недостатъци, които могат да отблъснат начинаещите водачи. Въпреки факта, че 4х4 включва достойнството на другите две задвижвания, шофирането на такава кола в нетрадиционни условия е изключително трудно. Автомобилите със задвижване на всички колела при определени условия могат лесно да загубят стабилност. Може да бъде изключително трудно да излезете от поднасяне, когато управлявате кола със задвижване на всички колела. Това важи особено за неопитен шофьор, който не е в състояние навреме да реагира на бързо променяща се екстремна ситуация.

В допълнение към общите оплаквания относно сложността на използване и работа в екстремни условия, има и чисто "битови" недостатъци на задвижването на всички колела. Този тип задвижване е много по-тежко, трансмисията е по-шумна, а разходът на гориво е по-висок в сравнение с другите видове задвижване. Много коли с 4х4 системи са и с по-скъпо обслужване, а не са рядкост и случаите на много скъпи ремонти дори и при малка повреда.

fallback
  • #11
    Крис ( преди 2 години )
    Както казва Кирето Секи сам си преценя
  • #10
    анонимен ( преди 2 години )
    Като всяко нещо , има смисъл ако го използваш инак е излишен разход . Въпреки че мнозинството от автомобилите са с предно или задно не съм забелязал зиме по улиците да е пълно със закъсали коли, или пък тротоарите да са свободни щот видиш ли разните "фиести" и "ибиза" не могат да качат бурдюра
  • #9
    анонимен ( преди 2 години )
    Аз лично повече не бих се качил на ниска кола с един задвижващ мост. Предпочитам разхода ми да е по-висок, но да знам, че мога да разчитам и няма първото стъпване с едната гума на лед да ме остави на място. Да не говорим, че на мен ми трябва и за извън пътя, та поне в моя случай нищо друго не ми върши работа.
  • #8
    анонимен ( преди 2 години )
    Каране с постоянно включено 4x4 e безсмислено през 99% от времето. Само вдига разхода. Добре измислените коли се карат на един мост през повечето време и 4х4 се включва само при нужда. Хубаво е това превключване да става ръчно с лост или копче както е при джиповете. На много от новите коли това се управлява електронно и колата сама си включва 4х4 ако загуби сцепление. За джип обаче това е недопустимо. 4х4 се включва ПРЕДИ да си стъпил на трудния терен. А не след като вече си закъсал в калта.
  • #7
    Чебурашка ( преди 2 години )
    Аз карам Нива перфектна е за гората и язовирите
  • #6
    //// ( преди 2 години )
    От цялата статия нищо не разбрах, къде са плюсовете и минусите? Само общи приказки.
  • #5
    Car guy ( преди 2 години )
    Сегашната ми кола е с двойно и съм много доволен, доста вероятно и следващата ще е така. Според мен обаче, само лаик може да каже, че човек веднъж карал 4х4 не погледжда друго. Ако разбираш от коли оценяваш плюсовете и минусите на всеки тип задвижване. Аз лично си признавам, че съм леко пристрастен към двойното, но това не значи, че няма и минуси. Същото важи и за скоростни кутии и тип двигатели. Важно е да се отбележи и, че от двойно до двойно има разлика, а повечето хора не се замислят много.
  • #4
    анонимен ( преди 2 години )
    Плюсове! По стабилен в завои, перфектни в сняг,дъжд,кал, много бърз старт при потегляне от място, ако ти се наложи, катери с лекота бордюри,камъни и каквото там има, предно и задно въртят гуми на бордюра и не могат да го качат.. Минуси: може би половин литър по-висок разход, толкова ми вдига разхода и климатика, така че не го броя за минус. Обслужването е като на абсолютно всеки автомобил, освен ако не е на 20г. и половин милион километра, да пипаш раздатки и т.н.
  • #3
    анонимен ( преди 2 години )
    От както си купих първата кола с 4Х4, също реших, че повече няма да сменям задвижването. Тогава бях с лек автомобил, днес със СУВ. между другото и първата ми кола и днешния ми сув са с 3 литрови двигатели и имат абсолютно еднакъв разход, вярно че разликата между тях е 10г. и технологиите са се развили, но СУВ не харчат толкова много. Не обслужвам нищо повече от това което собствениците на автомобили с предно предаване. Доста сте преувиличили нещата.
  • #2
    анонимен ( преди 2 години )
    Карал съм доста 4х4 и никога не съм казвал, че повече няма да карам кола със задвижване само на единия мост! 4х4 и напълно безсмислено в ежедневието и няма никакъв смисъл да се носи допълнително тегло и да се дават пари на вятъра ако човек не кара извън пътя и в лоши условия. Дори и когато карам 4х4 по кални черни пътища, в над 80% от случаите го изключвам и карам само на задно предаване.
fallback
Последни