През последните седмици Mercedes-Benz систематично подхранваше интереса към прототипа EQXX, който беше определен като „най-ефективния“ електрически автомобил. Неговата поява беше анонсирана още през юли миналата година, а след това компанията показа и няколко изображения на модела.
Сега премиерата на модела е факт (заради коронавируса тя се състоя онлайн), като от Mercedes посочват, че това не е дизайнерска фантазия, а напълно работещ прототип, който ще се използва за тест-драйвове, за да докаже пробега си от 1000 км с едно зареждане. Този резултат е по европейския стандарт WLTP, като много от технологиите на EQXX ще бъдат използвани за бъдещите серийни модели на марката.
Прототипът е изграден на платформата MMA, като дължината е 4630 мм, а разстоянието между двете оси – 2800 мм. Салонът е предназначен за четирима души, но най-впечатляваща е задвижващата система. Тя е разработвана в продължение на 18 месеца с помощта на екипите на отборите на Mercedes във Формула 1 и Формула Е.
Крайният резултат е двигател с мощност 204 к.с., който консумира само 10 кВт/ч на 100 км (за сравнение при повечето електромобили този показател е 18-20 кВт/ч на 100 км). Полезният капацитет на батерията е 100 кВт/ч, а тя е с 50% по-малка и с 30% по-лека от тази на EQS, като тежи 495 кг. Общото тегло на прототипа е 1700 кг.
Аеродинамиката има огромен принос за постигането на пробег от 1000 с едно зареждане. Инженерите на Mercedes са успели да постигнат коефициент на челно съпротивление 0,18, което е с 0,02 по-добро от това на настоящия рекордьор EQS. За целта са използвани всякакви трикове – силно наклонено предно стъкло, наклонена линия на покрива, въздушни завеси и др.
Дизайнерите обаче са се отказали от инсталирането на камери вместо външни огледала, тъй като те вървят с два монитора, които ще консумират електричество. На покрива на EQXX са поставени слънчеви панели от плексиглас. Те са непрозрачни, което ги прави по-ефективни.
Колкото и странно да звучи, огромният екран в салона, който обединява приборния панел и информационно-развлекателната система, също играе роля за пестенето на енергия. Той се активира само според нуждите – от страната на пътника или само в средата, например. Прототипът разполага и с виртуален асистент с изкуствен интелект, който анализира състоянието на батерията и условията на околната среда (скорост на вятъра и температура) и дава съвети в реално време как да се постигне по-ефективно шофиране.
Още снимки на най-ефективният електромобил - вижте в галерията:
Снимки: Mercedes-Benz