Зимата дойде, а с нея и нови рискове за всички автомобилисти. Всяка година, когато пътищата се заснежат и заледят се случват доста пътнотранспортни произшествия, като една от причините е, че водачът не могъл да смени правилно лентите на заснежена магистрала. Но в повечето случаи е достатъчно да запомните и внимателно да спазвате едно единствено, но изключително важно правило.
Трябва да се знае, че не само ледът създава неудобство през зимата. Не по-малко заплахи идват и от пресен сняг, който покрива пътното платно. Като цяло е добре известно, че заснежената и заледена настилка е изпълнена с много заплахи и опасности. Например при шофиране има голям риск колелата на автомобила да са стъпили на различни повърхности. Тази комбинация от обстоятелства често е свързана със загуба на контрол върху превозното средство.
Всеки шофьор трябва да може да изкара превозно средство от т.нар. циклично занасяне. Начинът на действие тук зависи от конкретната ситуация и стила на шофиране, но е важно да знаете как да предотвратите подхлъзване на автомобил през зимата по принцип. Има едно-единствено „златно“ общоприето правило за всички видове автомобили. И се състои във факта, че през зимното време престрояването не трябва да се извършва като едно действие.
Най-добре е смяната на лентата да бъде разделена на две отделни маневри. Смяната на лентата не трябва да е рязка и бърза. На заснежен път това поведение определено няма да доведе до нищо добро. Маневрата с два подхода минимизира рисковете, свързани с преодоляването на снежната бариера между двете ленти. Трябва да извършвате маневрата плавно и с възможно по-ниска скорост.
„Златното“ правило е следното. Престрояването се извършва не в една непрекъсната, а в няколко последователни стъпки. Ето как изпълнението на маневра през зимния сезон се различава от извършването на подобно действие през друго време на годината. Първата стъпка се свежда до бавно, но решително преодоляване на снежния парапет с единия ред колела.
След като се уверим, че колата е под контрол, преминаваме към стъпка номер две - преминаване към желаната лента. Такъв "двукомпонентен" подход всъщност ще намали времето, през което колелата на превозното средство остават на различни повърхности. Така рискът от загуба на контрол, поднасяне и пътни инциденти ще бъде сведен до минимум.