Германският производител Mercedes-Benz обяви, че преминава към нов модел на продажби в Европа. Компанията ще сключи споразумение с всички свои представителства на континента, според което клиентите ще купуват автомобилите си директно от производителя, а не от дилър.
Споразумението с Европейската асоциация на дилърите на Mercedes-Benz (FEAC) ще засегне леките автомобили и микробусите. В компанията предвиждат, че до края на 2023 г. поне 50% от продажбите ще бъдат осъществени по новия модел, който първоначално ще бъде въведен на два пазара – в Германия и Великобритания.
Още през юни главният изпълнителен директор на концерна Daimler – Ола Каленус, обяви, че се подготвя подобна промяна, която ще бъде въведена в повечето европейски държави като част от дигиталната трансформация на процеса на производство. Пилотни проекти вече бяха осъществени в Австрия, Швеция и Южна Африка.
Според сега действащия модел дилърите купуват автомобили от производителя, като поемат разходите по предлагането (промотирането) и съхраняването на колата. Печалбата им идва от маржа от продадените превозни средства, като той може да се променя в зависимост от преговорите с отделните клиенти. Новото споразумение предвижда тези разходи да бъдат поети от производителя. Дилърите ще получават такса за всеки продаден автомобил и ще печелят от следпродажбени услуги.
Редица други автомобилни производители в Европа също се готвят за преминаване към подобен модел, за да намалят разходите за дистрибуция и да увеличат контрола си върху процеса на продажбите. Холдингът Stellantis, създадена тази година от сливането на PSA Group и Fiat Chrysler Automobiles, анулира всички дилърските договори от 1 юни 2023 г., като се подготвя за преминаване към новия модел до 2026 г.
Volkswagen Group засега използва новата схема само при продажба на електрическите си превозни средства от гамата VW ID, както и на колите на ток на Audi. От Mercedes твърдят, че промяната ще е от полза на клиентите, тъй като така ще има прозрачност на цените и по-голям избор онлайн. В същото време дилърите ще могат да се съсредоточат върху клиентите и поддръжката.