„Рано или късно всички шофьори ще започнат да плащат километрите, които са изминали по пътищата. Технически това вече е възможно, като така ще се оптимизира трафика, но в много държави този момент все още е далеч“. Това обяви директорът на Института по транспортна икономика Михаел Блинкин и допълни, че решението на транспортните проблеми най-често зависи от конфигурация на конкретните градове.
„Ако е необходимо хората да не идват в центъра, достатъчно е да се направи паркирането там много скъпо или да се въведе такса за влизането там. Факт е обаче, че през следващото десетилетие светът ще премине към плащане на километър и от това няма как никой да се измъкне“, каза още експертът.
Блинкин допълни, че технологиите вече са достатъчно напреднали и автомобилите разполагат с цифрови системи, които записват всяко тяхно движение. Така то може да се таксува и в края на месеца собственикът просто да получава сметка, както за ток, например. Естествено, ще има разлика между цената за малък и голям автомобил, както и за районите на движение – в голям град ще се плаща повече, а в селски район – по-малко.
„Дигиталните технологии позволяват това да се направи с лекота сега. Тук по-скоро въпросът е социално-психологически – хората просто трябва да го възприемат. Плащането е една от формите, към която ще се премине през следващото десетилетие“, каза още експертът.
Той допълни обаче, че схемата с платени пътища (не само магистрали) вече е внедрена в някои държави по света, като даде пример със САЩ и Австралия. А в Сингапур дори са още по-напред – там заплащането се изчислява по коефициент, който е по-висок по време на пиковите часове на движение.