IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Защо заварките на танковете от Втората световна война не ръждясват

Тайната е в стоманата и най-вече в специфичните методи на обработка

По-голямата част от военната техника от Втората световна война е унищожена днес. Малко количество танкове обаче са останали на открито като паметници или като музейни експонати в павилиони. Гледайки бойните машини, които стоят под дъжда, снега и палещото слънце от десетилетия, в ума се прокрадва един справедлив въпрос: защо не ръждясват?


танкове


Всичко идва от редовно боядисване ли, или има нещо друго Разбира се, боята играе роля в защитата на танка от ръжда. Въпреки това трябва да знаете, че бронираната стомана е вид неръждаема стомана. Бронираните стомани от Втората световна война принадлежат към класа на високолегираните материали (високолегираната стомана е материал със съдържание на легиращи добавки над 10%). Интересното е, че рецептата за бронирана стомана във всички страни винаги е била класифицирана като "строго секретна".

Процентът на обикновеното желязо в този вид стомана не надвишава 86%. Останалите 14% са различни легиращи добавки, които повишават устойчивостта на материала към агресивни среди. Добавени към стоманата в танковете са: волфрам, хром, манган, мед, ванадий, молибден, силиций, никел, въглерод и някои други химични елементи. Не всички от тях повишават устойчивостта на корозия. 


танкове


Някои материали увеличават твърдостта, други увеличават пластичността и увеличават втвърдяването на материала. Комбинацията от легиращи елементи и специфични методи на обработка придават на бронираната стомана не само високи антикорозионни свойства, но също така повишават устойчивостта на материала към физическо натоварване и намаляват чувствителността към термично натоварване.

В същото време всеки, който се интересува от заваряване, разбира, че заварката е потенциално уязвимо място за корозия. Ръждата на заварката води до тежки последици за цялата конструкция. За да се предпазят шевовете между неръждаемите бронирани плочи от корозия, всички страни, произвеждащи танкове по времето на Войната, използват специални заваръчни електроди - аустенитни и феритни. 


танкове


Основната характеристика на такива електроди е, че тяхната тел има много високо съдържание на легиращи елементи. Най-често телта съдържа 3% молибден, 19-22% никел и 24-27% хром. Такива електроди струват много по-скъпо в сравнение с всички други подобни заваръчни съоръжения.

В Съветския съюз най-новите (по онова време) универсални електроди за заваряване на конструкции от високолегирана стомана се наричат UONI и именно те са използвани за заваряване на бронята на танка. Те са разработени в Украинския институт по електрозаваряване, основан през 1934 г. Същият институт е разработил и метод за "автоматично заваряване" с помощта на силициево-манганова легираща тел.


танкове


Между другото, до голяма степен благодарение на научните изследвания на специалисти съветските танкове не само не ръждясват, но и се произвеждат много по-бързо. Любопитен факт е, че от 400 електрода, използвани за заваряване на един танк Т-34, само 55 са "обикновени", останалите са UONI електроди.

0 от 500
  • #6
    14 rate up comment 1 rate down comment
    До номер 7 ( преди 2 години )
    Днешните коли не са амортизират толкова от откъм ръжда, а по скоро електроника.
  • #5
    41 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Не ръждясват, защото не са искали да ръждясват. На днешните коли това не е изненада, а предвидено амортизиране.
  • #4
    22 rate up comment 26 rate down comment
    Заварчик... ( преди 2 години )
    Само дето "UONI' е марка и има различни "модели" от тези електроди, като много от тях не са корозионно устойчиви. Отделно че при средно 140 електрода в кутия, няма как да заварите танк с 455 бр.
  • #3
    68 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    В наши дни, в ерата на консуматорското общество, на кой му трябват здрави неща? Нали трябва да се счупи, да се купи ново. количеството пред качеството. Колко от вас биха изкарали с един айфон докато се строши? Или с една кола? ако ги правеха толкова здрави като например тези танкове?
  • #2
    34 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Капка - тон; две - вагон; три - нищо.
  • #1
    15 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 2 години )
    Една капка заварка държи тон, две капки обаче нищо не държат.