IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Историята на руския мегаседан, който тегли самолети

МАЗ-541 е комбинация от танк, кариерен самосвал и лимузина

Когато стане въпрос за суперседани, най-често се сещаме за бронирани президентски лимузини, Rolls-Royce Phantom или евентуално Bentley Mulsanne. Истината обаче е, че пред седана, с който сега ще се запознаете, всички те изглеждат като детски играчки. Представяме ви МАЗ-541 – съветския мегаседан, разработен по поръчка на авиолиниите Аерофлот.
  
  
Историята на руския мегаседан, който тегли самолети
 
  
Бруталната машина на практика представлява влекач на пътнически самолети, който започва своя живот през 1956 г. в Минск – днешен Беларус. По това време се появила нуждата от машина, която да обслужва новото поколение съветски лайнери - Ту-104, Ту-114 и Ил-18. Тези самолети не само били значително по-големи от своите предшественици, но съвсем логично – били и много по-тежки. Нужен бил влекач, който е способен да дърпа на буксир обект с маса 85 тона, колкото тежал един празен Ту-114. Преди създаването на МАЗ-541, типично по руски, за целта се използвали военни влекачи, свикнали да дърпат ракетни установки. Те обаче били много високи, което пораждало постоянен риск от сблъсък със самолета, а и не били особено практични и удобни за работа в специфичните летищни условия.


По поръчка на Аерофлот
 
И тогава Аерофлот поръчали на Минския автомобилен завод – МАЗ – да създаде широка и ниска машина, която може да се побере под носа на самолета, без да има опасност от контакт. Тя трябвало да има задвижване на четирите колела и възможност за отключване на предния диференциал. Освен всички свои особености, купето било триобемно и имало четири врати, а отпред имало два волана и всяка система в автомобила била дублирана, за да улесни оператора, който можел да седне както отляво, така и отдясно.
  
  
Историята на руския мегаседан, който тегли самолети
 
 
Двигателят е от танк

 
МАЗ-541 не бил кой знае колко голям, но за сметка на това тежал колкото целия СССР. Стрелката на кантара заковавала на 28 тона, което до голяма степен се дължало на двигателя – добрият стар 12-цилиндров В-2, който се използвал и от добре известния танк Т-34. Агрегатът има работен обем от 38.8 литра и генерира мощност от 500 к.с. Както вече стана ясно, той задвижвал и четирите колела, а за целта му помагала 5-скоростна механична скоростна кутия. Необичайното тук е, че 3 от предавките били за движение напред, а 2 от тях - за заден ход.
 
Максималната скорост достигала 30 км/ч, а средният разход бил умопомрачаващите 120 литра на 100 км.
  
  
Историята на руския мегаседан, който тегли самолети


Гуми от самосвал
 

Влекачът имал и още една особеност – той използвал различен размер колела отпред и отзад. Отзад руснаците монтирали колелата от кариерния самосвал МАЗ-525, а за отпред взели гумите на военния тежкотоварен камион ЯАЗ-214. Инженерите се спрели на това решение, тъй като основната част от товара падала върху задната ос, която имала нужда от допълнително сцепление.
 
В края на 50-те и началото на 60-те СССР всячески се опитва да демонстрира на останалата част от света своя статут на свръхдържава. Огромна роля за това изиграва и МАЗ-541, който е едно от първите инженерни постижения, които чужденците виждали, кацайки на „Шереметиево“. Заедно с огромните руски лайнери, разбира се.
 
Въпреки изцяло уталитарната си насоченост, МАЗ-541 имал доста атрактивен дизайн с четири фара, хромирана решетка, а в някои случаи и двуцветен екстериор. Разбира се, трудно е да се нарече красив, но безспорно може да бъде определен за най-красивия самолетен влекач по това време.
  
   
Историята на руския мегаседан, който тегли самолети


Къс живот

 
За съжаление кариерата на мегаседана на МАЗ не била дълга и продължила малко повече от десетилетие. С появата на новите самолети Ту-154 и особено Ил-62, се появила нуждата от още по-мощни влекачи. През 1970 г. могъщият влекач бил пенсиониран – от него били произведени само три бройки, макар че от Аерофлот поръчали на МАЗ цели 12. Съдбата на трите машини е неизвестна, но най-вероятно те са били разглобени.


0 от 500
  • #13
    0 rate up comment 2 rate down comment
    Тани ( преди 2 години )
    Ако се тунингова това нещо не 30 км/ч ами 120 или 200 ще вдигне . Като се сложат или 4 турбини или голям комресор където го слагат на Додж Чарджер( Доминик Торето ,Бързи и Яростни). Та това чудо на техниката има потенциал за развитие де.
  • #12
    4 rate up comment 0 rate down comment
    Гъзи ( преди 3 години )
    Ми ти какво очакваш бе ***, не си бил роден като е било построено това меко казано возило, ти кво очакваше да видиш, ламбо, ферари или някое бмв?
  • #11
    2 rate up comment 20 rate down comment
    Dabe ( преди 3 години )
    "Атрактивен дизайн"?? Не съм виждал по-голямо изчадие адово!!Ужас! РУСКИ ДИЗАЙН!!
  • #10
    2 rate up comment 1 rate down comment
    О пепи ( преди 3 години )
    Малко смятане, понеже малко акъл?
  • #9
    19 rate up comment 3 rate down comment
    пепи ( преди 3 години )
    След смятане и малка справка,излиза че и сегашните влекачи на самолети харчат горе долу.Просто ги дават на час.Ама кара с 6-7 километра в час и харчи 15 литра за час.За да мине 100 километра са му нужни най малко 10 часа.Което прави разхода пак към 100 литра на 100 километра.Няма как да харчи по малко,при положение че дърпа 90 тона.
  • #8
    3 rate up comment 8 rate down comment
    Церо ( преди 6 години )
    Това е руският аналог на tesla
  • #7
    9 rate up comment 1 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    Агклокатния пример си го сложете от зад, аз говорех за AKYPATEН пример
  • #6
    8 rate up comment 5 rate down comment
    Анонимен ( преди 7 години )
    3 годишна HONDA може да е на 300 000км така че това не е аглокатен пример.По-правилно би било да се каже, че пуши като нов Фолксваген.
  • #5
    13 rate up comment 1 rate down comment
    миктоб ( преди 7 години )
    екстра си е седана.По тия години, ако е трябвала специална машина хич не са икономисвали.От 38 литра - 500 коня е малко, такива са били технологиите. Сега пак не е нормално да караш пиличка 1.0 със 120 коня.. Дали тия двигателчета ще си изкарват и гаранцията?
  • #4
    37 rate up comment 2 rate down comment
    Маза ( преди 7 години )
    ...МАЗ-541 имал доста атрактивен дизайн с четири фара, хромирана решетка, а в някои случаи и двуцветен екстериор.В кои случаи от 3-те произведени броя?