Експертите от Green Car Congress проведоха проучване и установиха, че въпреки трудностите в автомобилната индустрия, причинени от пандемията на коронавирус, цената на батериите за електрически автомобили е намаляла с почти 90% през последните десет години.
Ако през 2010 г. цената на киловат/час на литиево-йонни батерии бе била 1200 долара, то в момента средната цена вече е 132 долара. В изследването се отбелязва, че подобна тенденция може в близко бъдеще да изравни цената на „зелените" модели с автомобилите, използващи двигатели с вътрешно горене.
В изследването се посочва, че недостигът на електронни компоненти, спирането на производството и другите трудности, причинени от пандемията от COVID-19 не са попречили на поевтиняването на батериите с 6% само през 2021 г.
Най-ниската цена на този основен компонент за електромобилите в момента се отчита в Китай – 111 долара за киловат/час. Това не е изненада, тъй като в тази страна се произвеждат най-много коли на ток. Цените на батериите в САЩ са с 40% по-високи, а в Европа – с 60% по-високи в Европа.
Тенденцията на поевтиняване е свързана с увеличаване на производствените обеми. В крайна сметка, веднага щом продуктът стане масов, цената му значително намалява. В същото време обаче не се изключва възможността батериите периодично да поскъпват, тъй като производството им изисква редки метали и минерали, чиято стойност се покачва. Освен това, те се нуждаят и от технология за рециклиране, която също струва пари.
Снимки: Motor