Кои автомобили втора ръка ще ви създават най-малко ядове след покупка? Това в най-голяма степен зависи от конкретния автомобил и от това как е каран и поддържан. Но марката и моделът също имат значение, както показва ежегодната ранглиста на TUV, германската Асоциация за технически инспекции. За разлика от много други анкети, основани на допитвания сред клиенти, тя стъпва върху обективните резултати от 9.6 милиона технически прегледи, осъществени във филиалите на асоциацията. След като ви запознахме с резултатите от доклада за 2022 при 10-11-годишните автомобили, сега е ред на тези на 8-9 години, тоест производство 2012-2013 година.
Имайте предвид обаче две неща. Първо, TUV отчита всички дефекти, с които не може да се мине през техническа инспекция - което включва както счупено окачване или проблеми с мотора, така и изгорели крушки на мигачите. Второ, всички тези резултати се отнасят за коли, карани по германски пътища и поддържани в германски сервизи. Докато т. нар. "нов внос" у нас по правило се подбира от най-калпавите модели на вторичния пазар на Запад - тотални застрахователни щети, служебни автомобили с рекорден километраж и така нататък. Затова не приравнявайте автоматично показанията на едно Audi A4 пред TUV с това, което можете да си купите от автокъща в Дупница. Класацията на TUV е полезен ориентир, но винаги разчитайте на внимателен индивидуален преглед, преди да вземете окончателно решение за покупка
Прави впечатление, че японските модели, които навремето доминираха в класацията и после отстъпиха доста позиции, сега започват да си ги връщат. При произведените през 2012-2013 коли цели шест "японки" намират място в Топ 20, а три от тях са в челната десетка. Любопитното е обаче, че това не са коли на традиционно силно представящите се Toyota и Honda, а на по-малки производиели - Mazda и Mitsubishi. 20-те най-надеждни коли на 8 години според TUV (ГАЛЕРИЯ):
Извън това Топ 20 е доминирано от германски брандове, като само два от останалите 14 модела не са германска сглобка - прозвежданият в Южна Корея Opel Mokka и британското MINI Hatch.
По-нататък в класирането прави впечатление доброто представяне на BMW X3 и Серия 3, които в миналото бяха в долната половина на таблицата. В зелената зона е попаднало и първото поколение на Peugeot 208, докато по-старото 207 бе неизменно на дъното. За сметка на това VW Golf, чието шесто поколение бе в Топ 20, с идването на седмото се е смъкнал до средата на таблицата, а сродната с него Skoda Octavia е едва 81-а.
В ЖЪЛТАТА ЗОНА: 46 Mercedes A-Class, 48 Opel Astra, 49 Mazda 6, 51 Toyota Aygo, 52 Suzuki Swift, 54 Suzuki Jimny, 55 Mercedes E-Class, 56 BMW X5/X6, 56 VW Polo, 59 Suzuki SX4, 60 VW Caddy, 61 Skoda Fabia, 62 Ford Fiesta, 62 Hyundai I30, 62 Opel Insignia, 66 Opel Corsa
В ОРАНЖЕВАТА ЗОНА: 67 Honda Civic, 68 Kia Rio, 69 Opel Zafira, 70 Peugeot 308, 75 Volvo S40/V50, 77 Seat Ibiza, 77 VW Tiguan, 79 Ford Focus, 80 Renault Scеnic, 81 Skoda Octavia, 82 Kia Sportage, 85 Citroеn Berlingo, 87 Kia Ceed, 87 Nissan Juke
В ЧЕРВЕНАТА ЗОНА: 89 VW Sharan, 90 Nissan Qashqai, 91 BMW Серия 5/6, 92 Nissan Micra, 92 VW Passat, 94 Ford S-Max, 95 Fiat 500, 96 Hyundai i20, 97 Citroën C3, 98 Citroën C4 Picasso, 98 Ford Mondeo
ПОСЛЕДНИТЕ 10: 100 Renault Megane - 24,0 (119 000 км среден пробег) 101 Dacia Duster - 24,9 (110 000 км) 102 Ford Galaxy - 25,6 (157 000 км) 103 Dacia Sandero - 26,4 (91 000 км) 104 Fiat Punto - 27,3 (96 000 км) 104 Renault Clio - 27,3 (93 000 км) 106 Renault Twingo - 27,4 (85 000 км) 107 Dacia Logan - 29,4 (116 000 км) 108 Fiat Panda - 29,6 (85 000 км) 109 Renault Kangoo - 31,8 (113 000 км)