През 2010 година MINI пусна на пазара кросоувъра си Counrtyman, за да може да се възползва от увеличаващия се интерес към автомобилите от този клас. Моделът се задържа в производство 7 години, преди да смени поколенията, като се предлагаше с бензинови и дизелови двигатели, а клиентът можеше да избира между предно предаване и задвижване на четирите колела.
Втората генерация на Counrtyman продължи пътя на предшественика си, като през 2020 година беше обновена, а промените засегнаха и най-мощната версия Jоhn Сооpеr Wоrks Аll 4. Именно нея имахме възможност да тестваме и да се убедим, че това не е някаква екзотична приумица на британския производител, а автомобил, който може да се използва и във всекидневието.
Промените в дизайна на кросоувъра включват поставянето на изцяло LED-фенове с дневни светлини във външната обиколка на фаровете. Тази версия се отличава от стандартния модел още по долната част на предната броня, както и по решетката на радиатора, чийто дизайн в Mini наричат „пчелна пита“. Особено впечатляващ е цветът - British Grееn (зелено), който променя оттенъка си в зависимост от светлината навън.
Светлините на задната част също са претърпели промени, като са в стил Union Jack, чиято цел е да ни върне към корените на оригиналното Mini. Те също разполагат с LED-технология, като са комбинирани с малки светло-отразители. Спортният характер на модела се подчертава от дифузьора и двете тръби на ауспуха. Изпускателната система има специална клапа за звука, благодарение на която моторът звучи още по-впечатляващо.
Типично за модел от висок клас, интериорът на Mini Соuntrymаn Jоhn Сооpеr Wоrks Аll 4 е подчинен на удобството и лукса. По-ниските нива на оборудване са със седалки от текстил, но топ-версията е с кафява кожа, като предните две кресла имат електрически настройки, както и подгряване и вентилация. Кожа има и по вътрешната страна на вратите и долната част на таблото.
След фейслифта традиционният приборен панел и заменен от малък дисплей, разположен пред шофьора. Той представлява комбинация от цифрови и аналогови показатели, а на волана са разположени бутоните, с които се управлява мултимедията и адаптивния круиз-контрол. Има и листчета за смяна на предавките, ако водачът реши, че може да се справи по-добре от автоматичната скоростна кутия.
В оборудването на модела е включена познатата информационно-развлекателна система BMW iDrivе, която поддържа сервизите Аpplе Саr Plаy и Аndrоid Аutо, като има и вградена навигацията. Тя може да бъде управлява от джойстик на средната конзола или с доказване на екрана. За отбелязване е и възможността за автономно паркиране, която се предлага за този модел.
Както вече стана дума, този автомобил може да бъде използван във всекидневието, при това не само за пътувания в града, но и на големи разстояния. На задните седалки спокойно се настаняват двама възрастни, които да пътуват удобно, а обемът на багажника е 450 литра. Не е чак толкова много, колкото вероятно се иска на някой, когато отива на почивка, но с малко компромиси нещата се получават.
Най-интересното при този автомобил е под капака. Версията Jоhn Сооpеr Wоrks се задвижва от най-мощния 2,0-литров двигател на BMW. Той развива 306 к.с. и 450 Нм, който се предава и към четирите колела с помощта на 8-степенна автоматична скоростна кутия с 8 предавки. Може да се поръча и адаптивно окачване, което подобрява поведението на автомобила и това се усеща веднага след смяната на режимите.
Що се отнася до тях, те са три на брой. Стандартният е Mid, но има и Green, при който целта е по-нисък разход на гориво и съответно по-малко вредни емисии. И в двата случая окачването е меко, предавките се сменят още в ниските обороти и на практика имате обикновен семеен автомобил, който не се отличава кой знае колко от останалите. Съответно – той няма как да ви впечатли кой знае колко, камо ли да ви развълнува. А и честно казано, не пестите кой знае колко гориво – в режим Green разходът е близо 10 л/100 км.
В крайна сметка обаче тази кола има спортни гени и неслучайно носи името Jоhn Сооpеr. А това означава, че режим Sport е за предпочитане. Той променя настройките на двигателя и на скоростната кутия, като едновременно с това втвърдява кормилото и окачването. Активира се и клапата в изпускателната система, като забавлението започва. Въпреки сравнително сериозното си тегло от 1,7 тона кросоувърът се изстрелва от 0 до 100 км/ч за малко над 5 секунди и може да развие максимална скорост от 250 км/ч. Съответно, в този режим забравяте за разход от 10 л/100 км, но пък и на кого му пука?
Освен характера на автомобила, трите допълнителни букви в името му – JCW, променят сериозно и цена. Базовият Mini Соuntrymаn c 1,5-литрoв бензинов двигател с 3 цилиндъра и 150 к.с. струва около 55 000. За версията John Coopera Works ще трябва да извадите близо 90 000 лв, но ако искате да се поглезите и да добавите всички предлагани опции, цената надхвърля 110 000 лв, което си е доста сериозна сума.
За нея обаче получавате кола, която можете да използвате всекидневно и едновременно с това да се отличавате от общия поток по улиците на града. Голямото достойнство на това Mini е, че то е практично и удобно, като предлага мощност, с която да изпреварвате без проблеми при всякакви условия. Да, с него не можете са излезете извън пътя, но то и не е предназначено за офроуд. В същото време обаче клирънсът му е напълно достатъчен, за да се качите на бордюра или пък да преодолявате дупките по пътищата, които у нас са често срещани.
Още снимки от теста на най-скъпото Mini - вижте в галерията: