Сред цялостната информация, публикувана от Tesla, по време на презентация за резултатите от третото тримесечие на годината, направи впечатление намерението на компанията да оборудва Model 3 и Model Y с литиево-желязо-фосфатни батерии (lithium iron phosphate - LFP). Стратегията вече бе внедрена в Китай за Model 3, произвеждан в Шанхай от миналата година, а сега промяната ще засегне и по-малкия кросоувър на американците, независимо от това къде се произвежда той.
От производителя на електромобили обясняват на новите си клиенти за модела Model 3 SR +, че решението да се премине към LFP батерии се налага заради затрудненията с намиране на кобалт и никел, които са есенциални компоненти на "нормалните батерии, произвеждани със сплав от двата редки метала и алуминий. Липсата на бърза реакция доскоро доведе до непостоянство и забавяне на доставките в една и без това сложна ситуация в автомобилната индустрия.
От една страна Tesla, както всички останали компании, е в период с несигурни доставки и нарастващи цени на суровините. От друга, търсенето на американските електромобили расте с рекордни темпове, като поръчките значително надвишават производството. Това налага взимането на адекватни, според ръководството, мерки, които би трябвал ода помогнат за регулирането на проблемите.
Литиево-желязо-фосфатните батерии предлагат някои предимства за потребителите, като по-дългия жизнен цикъл спрямо конвенционалните акумулатори, което в дългосрочен аспект ще наложи по-малко ремонти или замяна на блоковете. От друга страна, тези акумулатори имат по-ниска енергийна плътност и като цяло предлагат малко по-малък пробег. И трябва да се вземе предвид, че са по-чувствителни при по-ниски температури, което означава допълнително намаляване на пробега.
Босът на Tesla Илън Мъск, обаче, е оптимист по отношение на новия тип батерии, като отбелязва, че те могат да се презареждат на 100% и вярва че занапред около 2/3 от автомобилите на компанията му ще използват именно литиево-желязо-фосфатни акумулатори, което ще направи зависимостта на компанията (и потребителите) към по-редките метали по-малка.
Междувременно Tesla увеличи цените на флагманските версии на Model S и Model X с по 5000 долара, след като търсенето за двата електромобила нарасна с огромни темпове, а доставките започнаха да се забавят, въпреки увеличеното производство. Това повишение се добави към ръста в цените на Model 3 и Model Y с по около 2000 долара от миналата седмица.
Models S бе спряна от производство за близо половин година, като асемблирането на фейслифтовата версия на модела рестартира наскоро, макар и при непълен капацитет на поточните линии. Доставките на обновения Model X също бяха възобновени неотдавна след пауза, а повишената цена и при него, и при седана се отнася за версията Long Range.