IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Можеше ли в България при соца да се купи нова кола за 1250 долара?

От Запорожец до Opel Rekord D - ето колко струваха автомобилите в "Кореком"

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс (25-те най-достъпни нови коли у нас вижте тук). На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година.
  
   
ЗАЗ 968, Владимир Путин, Запорожец
ЗАЗ 968, първият личен автомобил на Владимир Путин. У нас през 1980 "показната" му цена в Corecom е 1250 долара, или едва 1062 лева по официалния обменен курс. Но обикновените българи нито могат да заплатят "показната" цена, нито могат да купят долари по официалния курс
   
    
За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.


обменен курс, лев - долар, 1980
Официалният валутен курс, докладван от щатския Department of the Treasury на 30 март 1980 година - eдин долар се разменя за по-малко от 85 стотинки (и за 65 съветски копейки). Естествено, пазарният курс няма нищо общо с официалния
  
   
Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.


Колко струваха автомобилите в "Кореком" (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #42
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Джендър до джендъра ( преди 3 седмици )
    Безсрамни говяда! Забравихте кви пичове бехте?! Разнежихте се кат фусти след оплождане...по старото ви време. Аре, катафалката иде.
  • #41
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Б. М. ( преди 1 месец )
    Прави са тези, които уточняват, че това не е сайт за луканки и кебапчета. Когато сравняваме автомобили, нека посочим, че ЗАЗ беше с две врати. С две врати например, можеш да си купиш Тойота Aygo за 20 000. Ако е на склад има и отстъпка. За сравняване на качеството и комфорта между ЗАЗ и Aygo, не мисля че трябва да се пише.
  • #40
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Гюро Кимюро ( преди 1 месец )
    Тука само *** ли пшат коментари ?! Статията е за автомобили, те си знаят луканката, кренвиршите, кромида. Аман от люлински и обелянски панелкаджии, които си изхвърлят *** през терасата, и се мислят за софиянци !!!
  • #39
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    33 тук не е сайт за кебачета извинявай какъв е проблема че някой е бил военен,той и Радев е същия такъв малко по-млад
  • #38
    3 rate up comment 9 rate down comment
    Pepe ( преди 1 месец )
    To pak rysnacite i predi i sega koli nemogat da pravqt boklyci strashni
  • #37
    1 rate up comment 3 rate down comment
    до 33 ( преди 1 месец )
    Извинявай, колега, нещо не прочетох внимателно, това всичкото към чадото на военен се отнася :D
  • #36
    12 rate up comment 7 rate down comment
    до 33 ( преди 1 месец )
    отначало се шокирах, после прочетох "военен" и всичко ми се изясни :D Да, парното и токът бяха субсидирани от държавата и относително евтини, дори при средна заплата към 200-220 лева. Но извън това почти нямаше какво да си купиш, та оттам и пестенето. Иначе цени: кило захар в късните 1980 беше левче, половинка хляб бял от хубавия - 54 стотинки. Пенсиите масово бяха 60-100 лева. Чифт маратонки Ромика - 45 лева, четвърт заплата. Сега средната заплата е 10 пъти по-голяма. Цените не са 10 пъти
  • #35
    10 rate up comment 1 rate down comment
    до 34 ( преди 1 месец )
    До 1991 в Младост 1 места за паркиране имаше винаги. Впрочем и статистиката за регистрациите го показва: през 1990 в София е имало 300,000 автомобила, частни и държавни, леки и товарни. Сега са към 2 милиона
  • #34
    5 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    До 26 да пишеш1че през 80 година е имало 5 коли на улицата ,означава че си живял на село.През 1974г.когато сепреместихме от квартира в апартамент в блок,имаше за целият блок не повече от 4 коли,в комплекса сигурно 20,през 80 та година места за паркиране вече нямаше,абройката на колите в комплекса немога да кажа,защото бяха много,то и сега е така,просто автопарка се смени преди повечето соц. возила,сега само западна скрап.
  • #33
    6 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    До 20 и 21,така е само,че килограма струваше толкова,,като купуваш не вземаш цял килограм,а 1-2 петала.Кажете и за хляба,млякото,кебапчета,че с няма лев обядваш на стола в завода и то 1,2 и 3. Кажете и за цената на тока за месец и то отоплителен 12 -15 лева. Та ти чадо на военен с 1 шапка пари и разходи за месец по-малко от 100 лева,останали те спестени как можеш да казваш,че не е имало нищо хубаво. Да не говорим,че и жилища без пари ви даваха и то с предимство,то и коли нови те си купуваха.