IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Можеше ли в България при соца да се купи нова кола за 1250 долара?

От Запорожец до Opel Rekord D - ето колко струваха автомобилите в "Кореком"

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс (25-те най-достъпни нови коли у нас вижте тук). На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година.
  
   
ЗАЗ 968, Владимир Путин, Запорожец
ЗАЗ 968, първият личен автомобил на Владимир Путин. У нас през 1980 "показната" му цена в Corecom е 1250 долара, или едва 1062 лева по официалния обменен курс. Но обикновените българи нито могат да заплатят "показната" цена, нито могат да купят долари по официалния курс
   
    
За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.


обменен курс, лев - долар, 1980
Официалният валутен курс, докладван от щатския Department of the Treasury на 30 март 1980 година - eдин долар се разменя за по-малко от 85 стотинки (и за 65 съветски копейки). Естествено, пазарният курс няма нищо общо с официалния
  
   
Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.


Колко струваха автомобилите в "Кореком" (ГАЛЕРИЯ):

0 от 500
  • #3
    19 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    защо да се сравнява с модерен модел? Сравнява се с американски и съветски цени от онова време. Средната заплата в НРБ и СССР, която мярнах под една от снимките, говори предостатъчно :D
  • #2
    52 rate up comment 9 rate down comment
    Мда ( преди 2 месеца )
    А още има заблудени които въздишат по онова време! Средна заплата 180лв, даваш полувин годишна заплата да чакаш 10 години за кола! Или 3-4 годишни средни заплати ако някак си успееш да се сдобиеш с долари и то ако са по глокс за Партията, а не на реалния пазар! Днес с 3-4 средни годишни заплати можеш да си купиш прекрасен автомобил, много над Дачия Сандеро и то в рамките на 2 часа! Ама иначе много хубаво беше при бай Тошо .....
  • #1
    31 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Малко е заблуждаваща статията. трябва да се отчете инфлацията за периода след като ще се сравнява с модерен модел. 1280 долара днес биха се равнявали на около 4500. Т. е. за около 8000 лв получаваш подобие на кола. Колкото и да е простичка Дачията е в пъти повече кола от Запорожец. А Ладата за 3400 долара си е направо на цената на Сандеро