"Кола за всеки джоб и за всяка цел": под този девиз Алфред П. Слоун навремето превърна General Motors в най-големия производител на автомобили в света, а самия автомобил - в нещо общодостъпно. Притежаването на лично превозно средство даде на хората невиждана дотогава свобода, промени из основи трудовия пазар, увеличи конкуренцията между работодателите, разви изцяло нови индустрии, начело с масовия туризъм. Но днес все повече изглежда, че песента на личния автомобил е изпята. Просто защото девизът на Слоун вече не е в сила.
Дори и в заможните западноевропейски страни мнозинството хора не могат да си позволят нови автомобили. Какво ги очаква, когато днешните достъпни бензинови и дизелови коли втора ръка изчезнат от пазара?
Автомобилите поскъпнаха драстично в последните десетина години. Ако през 2010 една малка градска кола в сегмент В (Ford Fiesta, Opel Corsa) струваше около 20 000 лева, днес е над 30 000 лева. В С-сегмента, наричан още "класа на Golf", доскоро можехте да имате прилично оборудван автомобил за 30 000 лева. Сега границата е около 40 000 лева. Най-достъпните седани в D сегмента започваха от 40 000 лева, сега са над 50 000. И така нататък.
Поскъпването на колите надминава в пъти обичайния ход на инфлацията. А, според единодушното мнение на експертите, това е само началото. Ето десетте основни фактора, които ще оформят бъдещето на личния автомобил.
11 причини да се сбогуваме с евтините коли (ГАЛЕРИЯ):
Успехът на електромобилите напоследък се дължи най-вече на щедрите субсидии за закупуването им, отпускани от повечето правителства. Но тези субсидии са временни. Другата компенсация за високата цена на електрическите коли е в по-ниските разходи за зареждането им в сравнение с бензиновите. Но и това няма да продължи дълго. Проблемът е, че в момента акцизът върху горивата е основен източник на приходи за правителствата. Британският Институт за глобална промяна на Тони Блеър наскоро пресметна, че с увеличаването на електромобилите приходите на хазната ще спаднат с 10 милиарда лири до 2030 година, и с цели 30 милиарда през 2040, когато се очаква по-голямата част от колите на пътя да са електрически. Начинът да се компенсира това е да се въведе данък върху изминатите километри от електромобила. Благодарение на свързаността на автомобила властите винаги ще знаят точно колко и къде сте карали.
* Статията на Константин Томов първоначално е публикувана в списание Bloomberg BusinessWeek Bg