"Кола за всеки джоб и за всяка цел": под този девиз Алфред П. Слоун навремето превърна General Motors в най-големия производител на автомобили в света, а самия автомобил - в нещо общодостъпно. Притежаването на лично превозно средство даде на хората невиждана дотогава свобода, промени из основи трудовия пазар, увеличи конкуренцията между работодателите, разви изцяло нови индустрии, начело с масовия туризъм. Но днес все повече изглежда, че песента на личния автомобил е изпята. Просто защото девизът на Слоун вече не е в сила.
Дори и в заможните западноевропейски страни мнозинството хора не могат да си позволят нови автомобили. Какво ги очаква, когато днешните достъпни бензинови и дизелови коли втора ръка изчезнат от пазара?
Автомобилите поскъпнаха драстично в последните десетина години. Ако през 2010 една малка градска кола в сегмент В (Ford Fiesta, Opel Corsa) струваше около 20 000 лева, днес е над 30 000 лева. В С-сегмента, наричан още "класа на Golf", доскоро можехте да имате прилично оборудван автомобил за 30 000 лева. Сега границата е около 40 000 лева. Най-достъпните седани в D сегмента започваха от 40 000 лева, сега са над 50 000. И така нататък.
Поскъпването на колите надминава в пъти обичайния ход на инфлацията. А, според единодушното мнение на експертите, това е само началото. Ето десетте основни фактора, които ще оформят бъдещето на личния автомобил.
11 причини да се сбогуваме с евтините коли (ГАЛЕРИЯ):
Още една специфика на европейския пазар, заради която колите са по-скъпи тук, отколкото в Америка. Европейският съюз не само затяга стандартите за емисии, но постоянно разширява списъка със задължително оборудване. Това започна навремето с предпазните колани, ABS и системите за електронна стабилизация. Днес задължителни са датчиците за налягане в гумите и автоматичното сигнализиране при злополука. От средата на 2022 задължително оборудване ще са: дрегерът за алкохол в колата, който ще блокира запалването при положителен резултат; камерата, която да следи дали шофьорът внимава; система за автоматично спазване на максималната скорост, която няма да ви позволява да превишавате; система за видеорегистрация на движението; още по-прецизни датчици за гумите, и още няколко подобни добавки. Кой ще плаща за всички тях? И сами знаете отговора.
* Статията на Константин Томов първоначално е публикувана в списание Bloomberg BusinessWeek Bg