Понижаването на разхода и емисиите не е задача само за конструкторите на автомобилни двигатели. Има още два сигурни начина да се постигне то. Единият е да се понижи теглото - но това е трудна задача в наши дни, когато автомобилите се оборудват с все повече и по-сложни нови системи. Другият е да се подобри аеродинамиката.
Новият Mercedes EQS
От Mercedes се хвалят, че EQS, новият им електрически флагман, има коефициент на въздушно съпротивление от едва 0.20, което го прави най-аеродинамичната серийна кола, произвеждана някога. По това може да се спори единствено ако се задълбаем върху значението на термина "серийна". Но при всички случаи ЕQS е значима крачка по пътя към идеалната аеродинамика. Което е добър повод да си примопним другите такива значими крачки - моделите, които изведоха борбата с въздуха до нови висоти.
10 коли с емблематична аеродинамика (ГАЛЕРИЯ):
Когато Model S дебютира през 2012, той имаше коефициент на въздушно съпротивление от 0.24 - нелош, но не чак изумителен. В изминалите оттогава години обаче американските инженери поработиха доста и новата версия на колата, представена тази година, смъква забележимо летвата. Постижението все още е под това на XL1 или на GM EV1, но нека отчетем, че става дума за несравнимо по-голяма и комфортна кола.
Всъщност размерите тук са от полза, защото по-дългият корпус позволява прилагането на аеродинамични решения, без това да е за сметка на пространството за пътниците. Освен това Tesla добавя доста дребни хитрости, като прибиращите се ръкохватки за вратите и изцяло плоския под на автомобила.