Понижаването на разхода и емисиите не е задача само за конструкторите на автомобилни двигатели. Има още два сигурни начина да се постигне то. Единият е да се понижи теглото - но това е трудна задача в наши дни, когато автомобилите се оборудват с все повече и по-сложни нови системи. Другият е да се подобри аеродинамиката.
Новият Mercedes EQS
От Mercedes се хвалят, че EQS, новият им електрически флагман, има коефициент на въздушно съпротивление от едва 0.20, което го прави най-аеродинамичната серийна кола, произвеждана някога. По това може да се спори единствено ако се задълбаем върху значението на термина "серийна". Но при всички случаи ЕQS е значима крачка по пътя към идеалната аеродинамика. Което е добър повод да си примопним другите такива значими крачки - моделите, които изведоха борбата с въздуха до нови висоти.
10 коли с емблематична аеродинамика (ГАЛЕРИЯ):
Ако се нуждаете от доказателство, че инженерите на Saab са произвеждали автомобилите на компанията по същите принципи, по които и самолетите й, не търсете по-далеч от 92, скромния първи сериен модел на шведите от 1947 година.
Неговият коефициент на въздушно съпротивление е 0.30 - фигура, която внушава респект дори и днес, а какво да кажем за преди повече от 70 години.
Това действително е постигнато с преки заемки от самолетния сектор. Страните на каросерията са щамповани от едно парче метал, светлините са вградени в корпуса, а линията на покрива напомня на доста летящи машини от онази епоха. Затворените калници създават доста проблеми при снеговалеж или силен дъжд, а и управлението страда. Но началото на аеродинамиката като автомобилна дисциплина е поставено.