IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Snimka Posoka Boec

Американци създадоха батерии с рекордна плътност

Проектът е съвместна разработка на правителството и армията

Американската компания Lyten, базирана в Сан Хосе (Калифорния) представи литиево-серна батерия, която обещава три пъти по-голяма енергийна плътност от нормална литиево-йонна батерия. Фирмата, която е специализирана в изследване и разработка на нови материали, е разработила новия си продукт в партньорство с не кой да е, а правителството на САЩ, при това - в доста голяма секретност.


LytCell EV


Наречени LytCell EV, новите батерии са разработвани няколко години и са минали през редица тестове от американското министерство на отбраната, преди да бъде одобрен и представен финалния продукт. Високата енергийна плътност, която може да достигне 900 Wh/кг е постигната благодарение на графенова 3D архитектура, направена чрез технология, наречена "Lyten Sulfur Caging". За справка, средната енергийна плътност на традиционните акумулатори е 250 - 300 ватчаса на килограм.

Според създателите си, новият акумулатор може да се сравни с твъдотелните батерии. Технологията Sulfur Caging (в свободен превод "хващане на сярата в клетка") прави възможно поддържането на висока производителност и предотвратяване на бързото разпадане на батерията, което винаги е представлявало основната пречка за разпространението на литиево-серните батерии в автомобилния свят. Според тестове на Министерството на отбраната на САЩ LytCell EV лесно достига 1400 цикъла.


LytCell EV


Фундаментално за пробива на батериите на Lyten е създаването на Lyten 3D Graphene - триизмерен материал, който е разработван няколко години и който, благодарение на преподреждане на молекулите си има много добри физични и химични характеристики. Друг сериозен плюс на новите батерии е липсата на кислород в тях - така те ще са по-безопасни от литиево-йонните, където има някои метални окиси, и опасността от пожари е сведена до нула.

Според Lyten, основните предимства на новите литиево-серни батерии ще са няколко: ще направят цените на електромобилите по-ниски от тези на машини с ДВГ; ще могат да работят безпроблемно в температурен диапазон от -30 до +60 градуса; ще могат да се произвеждат в цилиндрична, призматична и други форми и няма да се налага използването на редки и ценни материали в тях.


LytCell EV


Производителят уверява още, че новите акумулатори ще се зареждат много по-бързо от литиево-йонните, като посочват време под 20 минути за 100% "пълнене". От Lyten заявяват готовност батериите им да намерят приложение в серийни електромобили през 2025 или 2026 година, като освен за леки коли, ще са подходящи за използване при товарни машини, в авиацията и т.н.

0 от 500
  • #10
    28 rate up comment 5 rate down comment
    Минтирит ( преди 2 месеца )
    Абе шминтирит, на тебе кой ти е забранил да си караш двигателя с вътрешно горене в България? Дори за след 2050 година не се чуват такива забрани за родината ни. Не знам обаче какво толкова те бърка, че някой ще избере да кара електромобил? Остави всеки да кара кой каквото си пожелае. Карай си дизела и не ни занимавай с глупостите си.
  • #9
    19 rate up comment 3 rate down comment
    Младене ( преди 2 месеца )
    Дори на литиево-йонните батерии са им трябвали двайсетина години за да започне масовото им производство и да им падне цената, която вече 20 години пада, но все още не е паднала и продължава да пада, като се очаква да пада и през следващите 10 години. А ти очакваш ако някой е измислил някаква нова батерия, още на следващата година да започне масовото и производство при това на по-ниска цена? Най-мекото обръщение към тебе което се сещам е наивник, за да не казвам по-тежки думи.
  • #8
    10 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Пак някой стартъп иска пари напред. Такива статии се пускат ежеднвено и нищо ново под слънцето.
  • #7
    13 rate up comment 0 rate down comment
    младен ( преди 2 месеца )
    Абе туку има няма и се появи някакъв пробив ама все със старите Li-Ion или Li-Pol си караме
  • #6
    6 rate up comment 17 rate down comment
    Тинтири-минтири ( преди 2 месеца )
    Ах... колко мило... триете коментари масово а? После какво? Който дръзне да кара ДВГ - разстрел ли?!
  • #5
    34 rate up comment 1 rate down comment
    Ти да видиш ( преди 2 месеца )
    Три пъти по-плътни, ще рече от 600 на 1800 км пробег. 20 минути пълнене за 1800 км пробег, ще рече 900 км за 10 минути, тоест колкото пълнене на резервоар с бензин. А като напълниш батерията веднъж, да минаваш колкото се минава с два резервоара бензин. Тоест при средните 13 хиляди километра годишно, ще се налага да се зарежда веднъж на 50 дни. Ако наистина излизат такива батерии, на бензиновите автомобили не им останаха предимства.
  • #4
    12 rate up comment 1 rate down comment
    До долните ( преди 2 месеца )
    Все пак графена е сравнително нова технология и потенциала и не е овладян. Хубавото е, че материала е евтин, а само технологията е скъпа. Тоест ако се овладее технологията и стане масова, наистина ще предложи много евтини батерии. И не само батерии a и изцяло нови материали, които ще олекотят целия автомобил, който въпреки това ще стане още по-здрав.
  • #3
    13 rate up comment 2 rate down comment
    До 2 ( преди 2 месеца )
    Имаш един + от мен. Само като видях графен в катода ми стана ясно, че скоро няма да го видим при електромобилите. А може би в този вариант и никога.Да, графена е здрав материал и предотвратява образуването на полисулфиди при този тип батерии. Т.е. държи катода "стегнат", но цената позволява само лабораторен вариант. Има някои компании, които заменят графена с боронитрид (т.нар. борофен), който е и по евтин...но близък по характеристики.
  • #2
    18 rate up comment 7 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 месеца )
    Тази компания произвежда батерии за военно приложение и за спътници . Може от това само да си извадите заключение в какъв ценови диапазон ще са батериите им . Прегледах сайта им и сред всички посочени предимства никъде не видях ниска цена . Тоест дори да стигнат до някой електромобили това ще бъде скъпа и нишова разработка която няма да окаже никакво влияние на индустрията.
  • #1
    31 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Щях да напиша че е дошъл дългоочаквания пробив при батериите, но като се сетя че през 2-3 месеца, всякакви компанийки незнайни, казват че са постигнали този пробив и това поне от 3-4г. а такива батерии все още не са видели бял свят. Дано от тая дупка да изкочи зайче, но не бързам да се радвам още. Иначе 3 пъти по-голяма плътност, 3-пъти по-дълъг пробег, незапалими, много по-бързо зареждащи се, по-евтини, чак да не поверва човек, дано до 3-4 години да ги видим в колите.