Каквото и да си говорим, рано или късно масово автомобилите ще станат електрически. И докато фактът, че транспортът ще бъде екологичен и новаторски ни радва, то процесът към трансформация към по-зелени возила не е толкова бърз и лесен. Основният проблем си остава с батериите и всички ограничения, свързани с тях.
Основният проблем на настоящите литиево-йонни батерии е, че те не могат да складират толкова енергия, колкото ни се иска. Особено при електромобилите. Според японския изследовател Хуи Жанг от Института по технологии в Окинава, автомобилите с такъв тип батерии средно могат да изминат до 300 км с едно зареждане.
В Япония, обаче, вече гледат към нови източници за батериите, които би трябвало да подобрят нещата. Решението, според Жанг, се крие в литиево-сярните батерии, които биха могли да осигурят достатъчно енергия, за да може един електромобил да има пробег от около 500 км с едно зареждане. Но има и съществена причина за това, новият тип батерии все още да не постъпват в масово производство и да се внедряват.
Причината за забавянето на новата технология е, че литиево-сярните батерии не са достатъчно издръжливи, като техните компоненти са нестабилни и качеството им се влошава сравнително бързо. Когато имате на едно място литий и сяра се получава реакция, при която се формира продукт, наречен литиев полисулфид.
Към момента, при настоящите технологии за литиево-сярни батерии, полисулфидите се образуват бързо, което ще рече, че подобна батерия има доста къс жизнен цикъл и скоро структурата й се нарушава. Но, ако по някакъв начин литиевият полисулфид се конвертира в литиев сулфид или литиев персулфид, би трябвало да се получи перфектна клетка, която ще е по-стабилна и ще може да предложи значително подобрен пробег.
Именно това в момента се опитват да направят в Япония, използвайки порести материали, които да забързат процеса, като същевременно са финансово разумни и лесни за приложение. Учените заявяват, че подобна батерия би могла да се зарежда значително по-бързо от литиево-йонната.
Прототипи на литиево-сярни батерии вече се тестват интензивно, като след 200 цикъла ефективността им е почти същата като в началото. Екипите работят по допълнителното подобряване на ефективността и се надяват скоро да имат работещо решение, готово за внедряване в индустрията.