Компанията CATL представи нов тип батерии за електромобили. Натриево-йонните клетки са с нов химически състав и макар да нямат енергийната плътност на литиево-желязно-фосфатните (LFP)батерии обещават редица други предимства. А китайският производител е първият сред световните гиганти, лансирал тази технология.
Новата батерия на CATL, която е разработена чрез търсенето на алтернатива за традиционните литиево-йонни клетки, е направена от различни материали и ще се възползва от независимостта си от скъпи метали и редки суровини, които напоследък постоянно не достигат, а цените им растат.
Новият тип батерии ще се произвеждат в модули, идентични с тези на литиево-йонните акумулатори. По този начин ще могат да се използват и при настоящите шасита на елктромобили, като ще се ползват и същите компоненти за свързване и монтаж.
Новите батерии ще имат солидната енергийна плътност от 160 Wh на килограм, ще могат да се зареждат на ултрабързи станции и ще са устойчиви на студ. Според президента на CATL Жанг Юкун, компанията ще може да предложи готов за комерсиализация продукт още през 2023 година, а цените ще са по-ниски от тези на споменатите LFP батерии.
Новите натриево-йонни акумулатори би трябвало да се представят доста добре при студено време – при тестове на температура от -20 градуса по Целзий, батериите са показали капацитет само с 10% по-нисък, отколкото при експлоатация в оптимални климатични условия.
Китайският производител вече работи и по второ поколение на батериите, като обещава енергийната плътност там да е още по-добра - 200 Wh/кг. Но и настоящите показатели от 160 Wh също са рекордни, на фона на подобни продукти, обявени от други компании. В сравнение с LFP натриево-йонните клетки имат сходна издръжливост и надеждност, но ще са по-евтини за производство и ще могат да се зареждат по-бързо.