Последните две години, белязани от влизането в сила на новите глоби за емисии и от хаотичните мерки срещу Covid-19, раместиха доста позициите на европейския автомобилен пазар. Компанията за анализи JATO Dynamics изчислява как точно са се променили продажбите и пазарните дялове на водещите производители, сравнявайки данните за първото полугодие на 2021 с тези от предкризисната 2019 година.
Ако се гледа подреждането по автомобилни групи, най-печеливш от последните две години е концернът Volkswagen. Пазарният дял на неговите марки се е увеличил от 24.3% през 2019 до 26.2% към 30 юни 2021 - тоест германците вече държат над една четвърт от пазара в Европа. Втората позиция е за новосъздадената група Stellantis, но нейният дял сега (21.4%) всъщност е по-нисък от сбора на дяловете на съставящите я FCA и PSA през 2019 (22.9%). Третото място е за Renault-Nissan, но със съществен спад на пазарния дял - от 14.3 на 11.3%.
При отделните марки обаче картината е доста по-пъстра. Всички те отчитат спадове в продажбите спрямо 2019, с три очебийни изключения - Toyota, която е без промяна, и Tesla и Porsche, при които регистрациите сега са доста повече. Кои обаче са компаниите с най-увеличен пазарен дял за тези две години? И онези, чиито дялове са се свили с най-сериозни темпове? Ето отговора, като трябва да вметнем, че заради разлики в методиката и обхващаните пазари статистиката на JATO често се разминава доста с тази на браншовата организация АСЕА. Най-бързо растящите и спадащи марки в Европа (ГАЛЕРИЯ):
В допълнение JATO откроява и кои отделни модели са претърпели най-голяма промяна в пазарните си дялове. Класацията логично обхваща само онези модели, които са били на пазара и през трите разглеждани години. Лидер по увеличен пазарен дял е Volkswagen T-Cross, пред Volvo XC40 и Tesla Model 3.