Секторът на кемперите и караваните също следва основните трендове на автомобилната индустрия. И няма как - екотенденцията засяга общо взето всичко, което е на колела и използва двигатели. Така че, няма да е странно в недалечно бъдеще електрификацията да е повсеместна и при "домовете на колела", като и там да има сериозни заигравки с водорода и горивните клетки, освен с батериите.
При кемперите дизелът все още е доминиращото гориво, макар вече да има версии на Mercedes Sprinter и Volkswagen Crafter на ток, а двете машини са сред основните бази за конструиране на машини за ваканция. Но нещата скоро може да се променят и това ни бе демонстрирано от компанията Knaus Tabbert, която представи концептуалния кемпер E. Power Drive на проведеното наскоро изложение Caravan Salon 2021 в Дюселдорф.
Макар отвън машината да изглежда като съвсем нормално возило за ваканции и къмпинг, от техническа гледна точка E. Power Drive предлага доста изненади. На първо място кемперът е електрически, а задвижването му е разработено съвместно с компанията HWA, която, наред с всичко останало, е партньор на Daimler в редица спортни програми. И ако това не ви се струва достатъчно, наличен и т. нар. "рейндж екстендър" и то доста интересен...
E. Power Drive е създаден на базата на кемпера Knaus VAN TI 650 MEG Vansation, който пък от своя страна е на шаси от Fiat Ducato. Екологичната му натура е практически невидима отвън и дори отвътре може да я забележите в едва няколко детайла. Сред тях, например, е замененият класически скоростен лост от селектор с класическите надписи P (Park), R (Reverse), N (Neutral), D (Drive).
Наличен е и бутон, който включва отоплението (и настройва температурата на самата батерия, когато отвън е студено) и още един бутон, който деактивира регенеративното спиране при определени ситуации. Кемперът е оборудван и с мултимедийна система с 12-инчов монитор, към който е добавен още един дисплей, показващ оперативния статус на машината.
Последният елемент е светлинен индикатор, който показва статуса на заряд на батерията. Акумулаторът с капацитет от 35 kWh, което звучи доста скромно, на фона на електромотора с мощност 245 конски сили, който задвижва кемпера. Но тук на помощ идва ванкелов двигател, който служи като генератор на електричество. Точно така - система за рейндж екстендър, много подобен на идеята на Mazda, която трябва(ше) да се появи в електромобилите им след година-две.
Когато двигателят работи, той има задачата да произвежда електричество, което захранва батерията и тогава пробегът е доста по-голям от декларираните 90 км с едно зареждане. Работата на ванкеловия мотор е интуитивна - когато батерията достигне минималния запас от енергия, агрегатът се включва автоматично, докато кемперът се движи и така няма нужда от спиране на зарядни станции.
Извън това да зарежда батериите, роторният двигател може да захранва и директно електродвигателя, както и електроуредите в жилищната част на машината. За такива случаи е наличен конвертор на прав и променлив ток, който поддържа 230 волта напрежение и по този начин може да даде енергийна автономия по време на почивка от цели 5 дни.
Knaus E. Power Drive побира до 4 души (като им осигурява и места за спане) и напълно натоварен може да вдигне максимална скорост от 110 км/ч. Зареждането на батериите от публична колонка става за около три часа, докато роторният двигател свършва тази работа за 35 минути.
Повече снимки на кемпера Knaus E. Power Drive вижте в галерията: