Немислимото е на път да се случи на българския автомобилен пазар: след като близо три десетилетия бяхме страната на старите Golf-ове, сега явната тенденция е да се превърнем в страната на старите Mercedes-и.
Първата позиция на Golf при моделите изглежда недостижима. Но при марките Mercedes никога не е бил толкова близо до Volkswagen
Редовно ви запознаваме със статистиката за най-продаваните марки и модели при новите автомобили. Но това е само върхът на айсберга: от 146 116 нови регистрации у нас за първите седем месеца на 2021 едва 13.6% се падат на коли под 6-месечна възраст.
VOLKSWAGEN - 18 291 MERCEDES - 14 425 BMW - 9377 AUDI - 8994 OPEL - 8835 TOYOTA - 7575 FORD - 6116 PEUGEOT - 5665 HONDA - 4681 CITROEN - 3690 FIAT - 3565 NISSAN - 3511 RENAULT - 3442 SKODA - 2896 HYUNDAI - 2824 |
Впрочем споменатите 13.63% дял на новите коли от общия пазар са едно от най-добрите постижения до момента - явен признак, че българите напоследък могат да си позволят да отделят повече пари за автомобил. Още по-явен признак е съотношението при марките на пазара втора ръка.
Почти за целия период от началото на промените той бе доминиран най-вече от евтини масови коли: Volkswagen, Opel, Peugeot, Ford и Renault. Eдинствено Mercedes успяваше да се в клини в Топ 6 по популярност. Съвсем друга е картината при регистрациите през тази година. Opel се смъква от второ чак на пето място, Peugeot и Ford са изпаднали от шестицата, а Renault не е дори в Топ 12. Volkswagen запазва първото място, но с най-малкия аванс пред Mercedes, отчитан до момента. BMW и Audi се нареждат убедително на трето и четвърто място.
Регистрациите на употребявани автомобили с категории М1 (синьо), N1 (оранжево) и M1+N1 (сиво). В цялата статия се разглеждат само тези две категории. В класацията по модели са взети предвид само леките, без лекотоварните
Японските марки Toyota и Honda се изкачват нагоре по популярност, и то не с малките си градски модели, а с относително по-скъпите кросоувъри като RAV-4 и CR-V. Замогването на пазара е очевидно, но е трудно да се измери с точност, защото огромна част от сделките втора ръка се изповядват при фиктивна стойност.
Като цяло пазарът на употребявани автомобили се е съвзел след миналогодишното принудително свиване покрай локдауните: над 27% ръст на годишна база, и само около 4% изоставане спрямо предризисната 2019.
Най-продаваните модели втора ръка в България (ГАЛЕРИЯ):
И тук започват да си личат ефектите от SUV-манията: интересът към Polo намалява от година на година за сметка на повдигнатите модели. Тенденцията ще се засили в близките години, когато все повече кросоувър модели ще навършат нужната възраст, за да се търгуват масово в България.